Ген от неизвестен прародител е открит в човешката ДНК

Ваня Милева Последна промяна на 07 август 2020 в 12:37 18913 0

Сравнение между Homo Sapiens и неандерталец. Кредит: Wikimedia Commons

Нов анализ на древни геноми предполага, че различни клони на човешкото родословно дърво се оплитат многократно и че някои хора носят ДНК от древен, неизвестен прародител.

Мелиса Хюбиз (Melissa Hubisz) и Ейми Уилямс (Amy Williams) от Университета Корнел и Адам Сипъл (Adam Siepel) от лаборатория на Cold Spring Harbor съобщават за тези открития в проучване, публикувано на 6 август в PLOS Genetics.

Преди около 50 000 години група хора мигрират извън Африка и се смесват с неандерталците в Евразия. Но това не е единственият път, когато нашите древни човешки предци и техните роднини смесват своята ДНК.

Секвенирането на геномите на неандерталците и по-малко известната древна група, на денисовците, дава много нова информация за тези взаимосвързани събития и за движението на древните човешки популации.

В новото проучване изследователите разработват алгоритъм за анализ на геноми, който може да идентифицира участъци от ДНК, които идват от други видове, дори ако този пренос на гени се е случил преди хиляди години и идва от неизвестен източник.

Те използват алгоритъма, за да разгледат геномите от двама неандерталци, един денисовец и двама африканци.

Изследователите откриват доказателства, че 3% от неандерталския геном произхождат от древни хора и изчисляват, че кръстосването е възникнало между 200 000 и 300 000 години.

Освен това, 1% от денисовския геном вероятно идва от неизвестен и по-далечен роднина, вероятно Homo erectus, а около 15% от тези "свръхдревни" участъци може би са били предадени на съвременните хора, които са живи днес.

Човешката таксономия. Преглед на видовете и хибридизацията в рода Homo през последните два милиона години (вертикалната ос). Бързото разпространение на H. sapiens 'извън Африка' е посочено в горната част на диаграмата, като е посочен обмена на гени с неандерталци, денисованци и неуточнени архаични африкански хоминини. Кредит: Wikimedia Commons

Новите открития потвърждават съобщените по-рано случаи на обмен на гени между древните хора и техните роднини, а също така сочат нови случаи на кръстосване. Предвид броя на тези събития, изследователите съобщават, че генетичният обмен е бил възможен винаги, когато две групи се припокриват във времето и пространството.

Новият алгоритъм решава трудния проблем с идентифицирането на малки остатъци от генен пренос, възникнал преди стотици хиляди години, когато са налични само нялкоко древни генома. Този алгоритъм може да бъде полезен и за изучаване на генния пренос при други видове, където е имало кръстосване, например при вълци и кучета.

„Вълнуващото в това проучване според мен е, че то демонстрира какво може да се научи за древната човешка история, като съвместно се реконструира пълната еволюционна история от колекция от секвенирания както от съвременни хора, така и от древни хоминини“, коментира авторът Адам Сипъл. "Този нов алгоритъм, който Мелиса е разработила, ARGweaver-D, е в състояние да достигне по-далеч назад във времето от всеки друг изчислителен метод, който съм виждал. Изглежда, че е особено мощен за откриване на древна интрогресия."

Справка:  Melissa J. Hubisz, Amy L. Williams, Adam Siepel. Mapping gene flow between ancient hominins through demography-aware inference of the ancestral recombination graph. PLOS Genetics, 2020; 16 (8): e1008895 DOI: 10.1371/journal.pgen.1008895