Хъбъл ще подбере първите планети-кандидати за извънземен живот

Роса Виктория Муньос Димитрова Последна промяна на 25 ноември 2016 в 13:00 4889 0

Кредит Portal to the Universe

Търсенето на извънземен живот тръгва по пряк път. Космическият телескоп „Хъбъл“ ще прекара хиляди часове през следващата година изследвайки кратък списък от космически обекти, за да отдели онези от тях, които биха могли да съдържат следи от живот.

Това последно усилие на КТ „Хъбъл“ има за цел да подготви всичко за своя наследник – Космическият телескоп “Джеймс Уеб“ (JWST). Планиран да бъде изстрелян през 2018 година JWST ще има безпрецедентната сила да открива в атмосферите на далечни планети следи от газове, които само дишащи организми могат да отделят.
Веднъж изстрелян „Джеймс Уеб“ няма да може да бъде поправян, ето защо тези първоначални изследвания на „Хъбъл“ са важни за неговото бъдеще на изследователски телескоп. Друга помощ ще бъде налична и от мисията TESS, която също ще бъде изстреляна през 2018 година.
Ето и един ранен поглед върху бъдещите изследвания на „Хъбъл“, предоставен ни от newscientist.com

Екзо-Венера

GJ1132b. Илюстрация: Dana Berry

„Хъбъл“ вече е започнал изучаването на GJ1132b, планета на 40 светлинни години от нас, която първо е била забелязана през май месец 2015 година. Тя е много близо до своята звезда и може би доста гореща за да поддържа живот, но може да бъде използвана за да се тества как новият телескоп JWST измерва атмосферата на скалиста планета. Доста от първите планети, които JWST ще изучава ще са такива, които са в орбита около малки, студени М звезди-джуджета, чиито изригвания може да ерозират атмосферите на обикалящите ги планети. Миналогодишните изследвания на учени от университета в Колорадо сочат, че GJ1132b е обградена от студен, неутрален водород – знак, който показва, че планетата губи газове в Космоса, процес, който прави планетите необитаеми. Повече задълбочени наблюдения може да потвърдят скоростта, с която планетат губи своята атмосфера и може да се идентифицират специфични молекули.

Супер Земите

Планетите K2-18b и K2-3d са открити по време на втория етап на мисията „Кеплер“ и са доста интересни за изследване. И двете обикалят ярки, близки звезди и са на точното разстояние за да поддържат вода в течно състояние. Странното при тези звезди са техните размери – и двете са Супер Земи, по-големи от нашата планета. К2-3d е 1.6 пъти по-голяма, а К2-18b е 2.3 пъти по-голяма и може би има тънка атмосфера. КТ „Хъбъл“ ще отдели 5 дни за наблюдение на тези планети през следващата една година, като и при двете се очаква да се разбере дали имат атмосфера наситена с водород, или тя е напълно покрита с облаци.

Триплетът

Една свръхстудена звезда- джудже – TRAPPIST- 1 предлага възможността да бъдат изследвани три планети, орбитиращи около нея, които показват близки свойства. И трите са с размер около 20 % от този на Земята, като една или две от тях може би имат вода на повърхността си.

Съседът

Не можем да намерим по-близка потенциална обитаема планета от Proxima b – свят с размерите на Земята, която обикаля околко звездата Проксима от Кентавър. Но при нея има един проблем – тя никога не е била в транзит, тоест между нас и своята звезда, което прави изучаването й трудно. Но не всичко е загубено. Можем да изучаваме фазите на планетата – минутните изменения в системата, когато планетата орбитира около звездата си обръщайки различните си страни към Земята.

Поглед към звездите

Пленетите, които се намират в обитаемата зона около М джуджета са подложени на хаотични изблици на ултравиолетова радиация, която може да унищожи молекулите, признак на живот в атмосферата. Освен това ултравиолетовата радиация може да разпадне водата на съставните ѝ молекули и по този начин да повиши концентрацията на кислород в атмосферата, без на планетата реално да присъстват живи организими. Отделно утравиолетовата светлина е вредна за живота сама по себе си. Така че търсенето планети, на които може да има потенциален живот много зависи от природата на самата звезда, около която обикаля тази планета.