24 ноември 2017
  •  Говорят медиците

На 15 ноември 1738 е роден музикантът и астроном Уилям Хершел (аудио)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 ноември 2017 в 00:0044530
Снимка: wikimedia

На 15 ноември 1738 е роден в Хановер, Германия, Уилям Хершел - виден английски астроном.

Роден е в семейство на музикант и самият той става музикант. Постъпва на служба във военен оркестър като обоист и през 1755 г. полкът му е изпратен в Англия  - по това време двете държави са свързани в лична уния. Установява се в Англия и се оттегля от военна служба, за да дава уроци по музика. Работи като органист и музикален педагог в Халифакс, а след това се премества в курортния град Бат, където урежда публични концерти.

Интересува се от теория на музиката и открива, че хармонията ѝ се дължи на алгебрата. И по-нататъшният му път е логичен: математика – оптика – астрономия.

Хершел не е имал пари за телескоп, затова сам си го направил. Сам полирал необходимите му лещи и огледала и буквално с първото си наблюдение в самоделния си телескоп открива, нито повече, нито по-малко нова планета от Слънчевата система. Това е Уран. Но Хершел не го нарича така - той посвещава планетата на управляващия крал на Англия Джордж III. Нарича я "Звездата на Джордж" (Georgium Sidus), но името не влязло в употреба.

Но инициативата на Хершел не остава незабелязана - назначен е за кралски астроном. С отделените средства от хазната, той построил най-големият телескоп на своето време

През 1789 г. Хершел построява най-големия си телескоп (фокусно разстояние 12 m, диаметър на огледалото 126 cm), който остава най-голям в света за следващите 50 години.

С този телескоп Хершел открива много неща в звездното небе:

• планетата Уран
  • спътниците на Сатурн Мимас и Енцелад
  • спътниците на Уран Титания и Оберон
  • въвежда термина "астероид"
  • движението на Слънчевата система посока на съзвездието Херкулес

Открива и инфрачервената светлина с един елегантен експеримент. Разделяйки слънчевата светлина с призма Хершел поставил термометър точно зад червената лента на видимия спектър и показал, че температурата се повишава и следователно на термометъра въздействат лъчи, недостъпни за човешкото зрение.