Откриха как растението канабис произвежда болкоуспокояващи съединения, 30 пъти по-ефективни от аспирина

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 юли 2019 в 00:00 15554 0

Кредит: CC0 Public Domain

За първи път учените откриха как растението канабис произвежда съединенията, които помагат за успокояване на болката. Екипът на изследването се надява, че откритието им би могло да помогне за създаването на нови обезболяващи, които да са без неприятни странични ефекти.

Изследователите от Университета в Гвелф са използвали комбинация от геномика и биохимия, за да определят как канабисото растение произвежда канфлавин А и канфлавин Б, две съединения, които са 30 пъти по-добри противовъзпалителни от аспирина.

Молекулите са известни като флавоноиди и за тяхното съществуване се знае от 1985 г. Но поради строгата регулация на изследванията на канабиса, работата върху тези молекули е ограничена. Сега, благодарение на неотдавнашната легализация на канабиса в Канада, учените нямаха пречки да ги разследват.

Екипът използва биохимични техники, за да определи кои гени са необходими, за да се синтезират двете молекули и кои ензими участват в производствения процес. Техните констатации са публикувани в списание Phytochemistry.

"Нашата цел бе да разберем по-добре как се синтезират тези молекули, което е сравнително просто упражнение в наши дни", заяви в МedicalХpress съавторът на изследването професор Тарик Ахтар (Tariq Akhtar). "Има много секвенирани геноми, които са публично достъпни, включително генома на Cannabis sativa, който е достъпен за информация. Ако знаете какво търсите, можете да вземете гените, и така да се каже, да сглобите молекули като канфлавините А и Б".

Ако знаем как се правят канфлавините А и Б, може да ни помогне да се справим с опиоидната криза. Молекулите не са психоактивни - те не засягат ума, подобно на опиоидите или ТНС в канабиса - а се насочват директно към болката. Това означава, че можем да ги използваме, за да създадем нов клас болкоуспокояващи, които не носят такъв риск от пристрастяване. Едно скорошно проучване установи, че хората от щата Колорадо все повече използват марихуана срещу болки и много от тях са успели да ограничат по този начин употребата на опиоиди.

"Очевидно е необходимо да се разработят алтернативи за облекчаване на остра и хронична болка, които излизат извън рамките на опиоидите", отбелязва Ахтар. "Тези молекули не са психоактивни и се насочват към източника на възпалението, което ги прави идеални обезболяващи".

Сега, след като изследователите знаят как се синтезират тези болкоуспокояващи молекули, те ще се опитват да разработят биологична система, която може да ги произвежда в големи количества. Двата флавоноида се произвеждат в малки количества от растението канабис, така че дори генетично модифицираните растения не биха могли да произвеждат достатъчно количество. Изследователите са лицензирали патент за производство на двата канафлавини извън растението канабис в сътрудничество с канадска компания, наречена Anahit International Corp.

„Възможността да предложим нова възможност за облекчаване на болката е вълнуваща и се гордеем, че нашата работа има потенциал да се превърне в нов инструмент в арсенала за облекчаване на болката“, заяви съавторът на изследването професор Стивън Ротстейн (Steven Rothstein).

Справка: Biosynthesis of cannflavins A and B from Cannabis sativa L, Kevin ARea et al., Phytochemistry