Протеин носи ползите от физическите упражнения без тренировки

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 15 януари 2020 в 00:09 6524 0

Кредит pixabay

Международен екип учени открива връзка между протеин, естествено срещан в природата и здравните ползи от тренировките - връзка, която може би един ден ще ни помогне да трупаме позитивите от физическата активност без да ставаме от дивана.

Данните от новото проучване са публикувани в Nature Communications.

В предишно свое изследване, екипът открива, че протеинът сестрин се натрупва в мускулите след физически натоварвания.

За да научат повече за връзката между тренировките и протеина, учените провеждат експеримент с плодовите мушици Drosophila, които имат естествен инстинкт да се изкатерват навън по стените на епруветки.

Първоначално учените размножават мушици, които не могат да синтезират сестрин. Те създават нещо като ходеща пътечка за мушиците, така че да накарат и специално размножените, и обикновените мушици да се натоварват за дълги периоди от време.

В началото на триседмичен тренировъчен период на пътечката, всички мушици могат да бягат между четири и шест часа. В края на тренировъчния период, обикновените мушици показват подобрена издръжливост. Мушиците, неспособни да произвеждат сестрин, не показват никакъв напредък.

Екипът развъжда и трети вид мушици - със свръхпроизводство на сестрин в мускулите, които не използват никога пътечката. Те обаче проявяват по-добра издръжливост от обикновените мушици след тренировките, което предполага, че вероятно самият протеин може да подобри издръжливостта дори и без упражнения.

При изследвания върху мишки, учените откриват, че гризачите, които не могат да произвеждат сестрин също не придобиват някои ползи от упражненията, като подобрен аеробен капацитет, по-добро дишане или изгаряне на мазнини.

"Ние предполагаме, че сестрина може да координира тези биологични активности, активирайки и дезактивирайки различни метаболитни пътища", обяснява изследователят Джун Хии Лии (Jun Hee Lee). "Този вид комбинирани ефекти е важен за извличането на ползи от упражненията."

Но засега ако хората искат да се възползват от действието на сестрина, ще е нужно да продължат да тренират - молекулите са твърде големи, за да бъдат създадени под формата на хранителна добавка, пояснява Лии.

Въпреки това екипът планира да продължи с проучването на протеина, така че бъдещо хапче сестрин, което да ни спестява потенето в залата и да подобри здравето ни, може да се появи един ден на хоризонта.

Източник: Futurism - STUDY: TREATMENT PROVIDES BENEFITS OF EXERCISE WITHOUT EXERCISING