Археолози откриват настолна игра на древните маи. Какво може да научат от нея съвременните преподаватели

Игрите се играят от хиляди години в култури по целия свят.

Ваня Милева Последна промяна на 23 май 2023 в 00:01 2302 0

Археолозите откриват настолна игра на древните маи - ето какво може да научат от нея съвременните преподаватели

Кредит INAH

Маркерът за игра с топка, открит в Чичен Ица.

Има игра на шахматна дъска, наречена Сенет, която се играе в Египет около 3100 г. пр. н. е. Шахът произхожда от Индия преди повече от 1500 години. А стратегическата игра Го започва в Китай преди 2500 години.

Цивилизацията на маите, която процъфтява в Централна Америка от 2000 г. пр. н. е. до 1500 г. сл. н. е., има няколко популярни игри. Смятало се, че тези игри имат свръхестествената сила да предсказват война. Те включват настолна игра с форма на кръст, наречена Patolli, и игра с топка, наречена Pok-a-Tok.

Археолози наскоро намират каменно табло в Чичен Ица на полуостров Юкатан, Мексико. Маите изглежда са го използвали, за да играят ритуална игра с тежка топка.

Тази игра е имала значително културно и религиозно значение за цивилизацията на маите. Повече от обикновена развлекателна дейност, тя отразява дълбоко вкоренените вярвания и ценности на народа на маите. За маите игрите са платформа за изразяване на физически способности, установяване на социален ред и връзката между смъртното и божественото.

Играта, открита в Чичен Ица, символизира деликатния баланс между светлината и тъмнината, въплъщавайки една космическа битка. Подобно на други игри на маите, се е смятало, че влияе върху реколтата, климата, общността и отделните хора.

В културата на маите спечелването на игра като тази се възприема като знак за божествена благосклонност. Те вярвали, че победителите хора или отбори са били избрани от боговете. Тези, които постоянно губят, понякога бяха принасяни в жертва на божествата. Игрите на маите не са били предназначени само за забавление, но са служили като начини за свързване с божественото.

Участвайки в тези игри, маите са изпитвали чувство за общностна идентичност и принадлежност. Ритуалите и вярванията, свързани с игрите, са укрепвали връзките между физическата, духовната и социалната сфера.

Какво могат да научат преподавателите от древните игри

Концепцията за "магическия кръг", въведена от холандския историк Йохан Хейзинга (Johan Huizinga), предполага, че по време на игри играчите навлизат във временен свят със свои собствени правила и граници.

Това е илюстрирано в тази находка на маите, която включва правила, суспендиране на нормалността и споделен опит.

Магическият кръг представлява ритуално пространство, което едновременно трансформира и изгражда чувство за общност. Разбирането на тази концепция може да се използва за насърчаване на включването и сътрудничеството в съвременното образование. Игровите преживявания в рамките на игровите пространства могат да улеснят ученето и да създадат чувство за принадлежност, което позволява на учениците да растат и да учат колективно.

Древните ритуали и игри притежават характеристики като повторение, структура и използване на символични обекти, които помагат на учениците да разберат света. Те също така предлагат психологически и социални ползи, като стимулират социалните връзки, намаляват тревожността и подобряват когнитивната гъвкавост и уменията за решаване на проблеми.

Включването на древни и съвременни игри в образованието подобрява уменията за общуване, критичното мислене и приобщаването. Като стимулират комуникацията, предоставят на учениците свобода на избор и преодоляват културните различия, аналоговите игри помагат на учениците да се разбират по-добре в класната стая.

Прилагане на уроците

Проектът TEGA, който ръководят доцент Сара Рай (Sara Rye) от Университета на Брадфорд и Карла Соуса (Carla Sousa), асистент в университета Лусофона, създава набор от инструменти за подпомагане на разработването и персонализирането на приобщаващи аналогови игри за обучение, с акцент върху достъпността.

Аналоговите игри като настолните предлагат осезаемо изживяване, което помага за преподаването на абстрактни концепции, които обикновено нямат ясни физически представяния. Чрез взаимодействие с игрови елементи като карти, зарове и фигури, учениците могат да схванат абстрактни идеи като вероятност и стратегия по-ефективно, отколкото чрез дигитални игри или други медии.

Като се вземе предвид достъпността по отношение на техните двигателни, сетивни и когнитивни аспекти, игрите могат да бъдат проектирани така, че да могат да се прфиложат за по-широк кръг от ученици. Така чрез включването на настолни игри в образованието, учителите могат да създадат учебна среда, която работи за всички ученици.

Източник: Archaeologists discover ancient Mayan game – here’s what it can teach modern educators, The Conversation 

Тази статия е препубликувана от The Conversation под лиценз Creative Commons. Прочетете оригиналната статия.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !