Древни символи показват удар на комета и последвал мини ледников период

Антония Петрова Последна промяна на 23 април 2017 в 12:09 18510 0

Снимка: Alistair Coombs/PA Wire

Древни символи, издълбани в камък, разказват история за разрушителен удар на комета, който е предизвикал мини ледников период преди повече от 13 000 години. Археологическите разкопки се намират в Гьобекли Тепе в Южна Турция, място, което експертите определят като древна обсерватория.

Символите, направени върху стълба Камъкът на лешояда, показват, че множество отломки от комета са ударили Земята около 11 000 г. пр. н. е. Образ на човек без глава символизира бедствие за хората и обширни човешки жертви.

Археолозите са използвали компютърен софтуер, за да съотнесат символите на животни, смятани за астрономически знаци, с модели на звезди и така посочват събитие от 10 950 г. пр. н.е. Друго доказателство за удар на комета в ледовете на Гренландия също показва грубо същата времева рамка, припомня New scientist.

Катаклизмът е довел до студен климат за поне 1 000 години и вероятно е в резултат от разцепване на гигантска комета във вътрешната слънчева система. Откритието е публикувано в Mediterranean Archaeology and Archaeometry.

"Оказва се, че Гьобекли Тепе, освен всичко друго, е бил обсерватория за наблюдение на нощното небе", отбелязва водещият учен Мартин Суетмън (Martin Sweatman) от School of Engineering към Университета в Единбург. "Един от стълбовете й очевидно е служил като мемориал за разрушителното събитие - вероятно най-лошият ден в историята след края на Ледниковия период", добавя Суетмън.

Вероятно символите са останали важни за хората от Гьобекли Тепе за хилядолетие, което показва, че събитието е имало изключително сериозни и продължителни последици, отбелязват учените.

Освен това броят на стълбовете в обсерваторията показват, че дълготрайни промени в ротационната ос на Земята са записани от първите астрономи с ранна форма на писменост.

Откритието подкрепя и теорията, че Земята е изпитвала времена, когато ударите от комети са били по-вероятни поради пресичането на планетарната орбита с пръстени от отломки от комети.