Facebook кара момичетата да се смятат за "вещ", казват психолози

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 април 2015 в 12:43 15201 0

Наблюдения на поведението на 150 момичета и млади жени в социалната мрежа са показали, че Facebook ги прави по-податливи на сексуална обективизация - възприемане на себе си като играчка за мъжете, според доклад, публикуван в списание Psychology of Women Quarterly.

"Нашето изследване показва, че когато жените прекарват повече време в четене на женски списания и преглеждане на социалната мрежа, те показват в по-голяма степен склонност да гледат на себе си като вещ в сравнение с други жени. Това явление се дължи на факта, че жените са склонни да сравняват своята външност с тази на другите и особено с връстниците си или приятели в Facebook", - казват авторите на статията Филипа Дидрихс  (Phillippa Dedrichs) от Университета в Бристол и колегите й.

Дидрихс и колегите й са стигнали до това заключение, проверявайки едно от най-честите оплаквания на феминистките, че медиите и масовата култура имат тенденцията да превръщат жените във вещи, показвайки красотата и сексапила като основно и най-важно качество на нежния пол.

Тази особеност на пазара на медиите е прието да се счита за една от основните причини за половата дискриминация на работното място, у дома и в обществото и основната причина самите жени често да се чувстват като вещ и да гледат на себе си повече като обект на сексуалното желание на мъжете.

Авторите проследяват поведението на 150 момичета на 17 години и 25 години, наблюдавайки как различните видове медии и други източници на информация, влияят на техните идеи за мястото на жените в обществото. Те включват различни рекламни клипове, снимки, лъскави списания и социални мрежи.

Наблюденията на Дидрихс и колегите й показват, че Facebook неочаквано се оказва един от основните фактори, допринасящи за развитието на сексуална обективизация у жените. Тези момичета, които прекарват повече време в гледане на страници в социалните мрежи, са по-склонни да възприемат своята физическа привлекателност на основното си положително (или отрицателно) качество в сравнение с другите участнички в експеримента.

Интересното е, че други предполагаеми източници на тази склонност - телевизия, интернет и музикални клипове - нямат такова влияние и като цяло не са свързани с тенденция за сексуална обективизация.

Учените се отдават това на факта, че социалната мрежа е достъпна за младите британки по всяко време, навсякъде - средно, всяко момиче прекара два часа на ден във Facebook, като значителна част от времето си разглежда снимки. Социалната мрежа влияе на суетата им, позволявайки да се сравняват с връстници, колеги, приятели и роднини.

По тази причина, психолозите препоръчват момичетата и младите жени да се самоограничават да разглеждат снимки в социалните мрежи, ако не искат да се превърнат в жертва на собствените си стереотипи за ролята и мястото, заемано от нежния пол в живота на съвременния свят. На свой ред, социалните служби на всички държави на света трябва да имат предвид този фактор при подготовката и рекламни кампании, насочени към младите жени и момичета.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !