Хората, които се прехласват по знаменитостите, имат по-ниски когнитивни способности, сочи проучване

Ваня Милева Последна промяна на 15 март 2023 в 00:01 17694 0

почитатели на знаменитости

Кредит Flickr / Eva Rinaldi (CC BY-SA 2.0)

Интересът към живота на знаменитостите може да е свързан с по-ниска интелигентност.

Хората, които са обсебени от живота на богатите и известните, е по-вероятно да постигат по-ниски резултати на когнитивните тестове, показва ново изследване.

В списание BMC Psychology изследователите обясняват, че макар преклонението пред знаменитостите да е свързано с по-слаби интелектуални способности, все още не е ясно дали увлечението по културните икони е причина или следствие от тези по-слаби способности.

Кристализираната интелигентност използва знания, които идват от предишно обучение и минал опит. Тези ситуации обикновено изискват четене с разбиране и лексика. С напредването на възрастта и натрупването на нови знания и разбиране кристализираната интелигентност се засилва.

Флуидната интелигентност се определя като способност за разсъждение и способност за генериране, трансформиране и манипулиране на различни видове нова информация в реално време.

Изследователите набират 1763 възрастни унгарци за онлайн проучване, включващо серия от тестове за интелигентност, предназначени да оценят два различни аспекта на когнитивните способности. Първият от тях имал за цел да оцени "кристализираната интелигентност" чрез проверка на речника на участниците, докато тестът за цифрови символи бил използван за измерване на "флуидната интелигентност".

Участниците попълват и въпросника "Скала за отношение към знаменитостите", за да определят нивото си на интерес към живота на  знаменитостите.

Тези, чийто интерес към звездите се ограничава до обсъждане на живота на знаменитостите с приятели, са категоризирани като "развлекателно-социални" фенове. Следващото ниво, определено като "интензивно-личностно", включва натрапчиво мислене за знаменитостите. Най-високото ниво на обсебване е обозначено като "гранично-патологично". Хората от тази категория са склонни да се съгласяват с твърдения като "ако имах късмета да срещна любимата си звезда и тя/той ме помоли да направя нещо незаконно като услуга, вероятно щях да го направя".

Изследователите оценяват също така нивото на материално благосъстояние и самооценка на всеки от участниците.

Изследователите установяват, че по-високите нива на обсебеност от знаменитости са свързани с по-ниски резултати както за кристализираната, така и за флуидната интелигентност и че тази тенденция се запазва дори когато се вземат предвид други демографски фактори.

Линейните регресионни модели обаче не успяват да докажат, че преклонението пред знаменитостите действително е причинило този спад в когнитивните способности, което затруднява да се установи защо точно съществува тази връзка.

Разсъждавайки за естеството на тази връзка, авторите на изследването изказват предположението, че обсебването от знаменитости може да възпрепятства когнитивните способности поради интензивното ниво на концентрация и внимание, необходими за поддържането на тази "едностранна емоционална връзка".

От друга страна, те допускат, че хората с по-високо ниво на интелигентност може да са по-малко склонни да боготворят знаменитости поради наличието на по-голяма способност да разпознават "маркетинговите стратегии, които стоят зад една известна личност".

В крайна сметка авторите заключават, че са необходими допълнителни изследвания, за да се определи дали интересът към живота на знаменитостите е причина или следствие от по-ниската интелигентност.

Обобщавайки своите констатации, те обясняват, че "преклонението пред знаменитостите може да се разглежда като един от факторите, които могат да променят когнитивните резултати освен - и независимо от - образованието, възрастта и материалното богатство, въпреки че други фактори могат да бъдат по-силни предиктори на когнитивните резултати".

Справка: McCutcheon, L.E., Zsila, Á. & Demetrovics, Z. Celebrity worship and cognitive skills revisited: applying Cattell’s two-factor theory of intelligence in a cross-sectional study. BMC Psychol 9, 174 (2021). https://doi.org/10.1186/s40359-021-00679-3 

Източник: People Who Worship Celebrities Have Lower Cognitive Abilities, Study Suggests, IFLScience

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !