За младежите извършването на няколко дейности едновременно представлява трудност.
Само да проверя имейлите… Именно при младежите дигиталният Multitasking (от англ. „извършване на няколко дейности по едно и също време“) почти се е превърнал в правило: Докато разговарят помежду си или се занимават с други групови дейности, те пишат и съобщения от смартфона си. Но колко добре владеят всичко това? Британски учени проучват въпроса в рамките на експеримент. Резултатите са следните: С двойно по-голямото натоварване младежите се справят по-зле от възрастните. Когато се налага да обработват едновременно социална и несоциална информация, тяхната работна памет бързо се претоварва.
До известна степен в ежедневието непрекъснато ни се налага да вършим няколко неща едновременно: Докато водим разговор, подсъзнателно възприемаме звука от клаксона на автомобил или факта, че слънцето се показва иззад облаците. Благодарение на смартфоните и други сродни на тях технологии към това се натрупват допълнителни фактори, които отклоняват вниманието ни: Докато някой ни обяснява нещо, телефонът иззвънява и получаваме SMS. Или пък съвсем типичната за младежите картинка: Докато разговарят в група и обсъждат какво ще правят след малко, те правят снимки с телефоните, коментират постове или изпращат съобщения. Колко добре обаче владеем изкуството да правим няколко неща едновременно? Каква част от информацията в резултат на социалната комуникация наистина успяваме да възприемем, когато паралелно вниманието ни бива отклонявано от други фактори? Катрин Милс от University College Лондон и колегите й проучват тези въпроси в рамките на експеримент с 30 възрастни жени и 37 млади момичета. При експеримента всяка от участничките трябва да изпълни две вплетени една в друга задачи: комбинирани са една умствена задача, свързана с числа, и една задача от социално естество.
Двойно натоварване за работната памет
В началото на монитор на всяка от участничките в експеримента са показани едно или три двуцифрени числа, които те трябва да запомнят. Веднага след това на дисплея се появява библиотека, на която някои от рафтовете са с гръб, други без. На част от рафтовете има поставени предмети като например две топки или ваза с цветя. Участничките получават указания да преместят например голямата топка на по-горния рафт – понякога само това, друг път обаче предметът трябва да бъде преместен от фигура, която от перспективата на участничките се намира зад библиотеката. Трудността в този случай се състои в това, че жените трябва да влязат в ролята на споменатата вече фигура и да преценят, дали тя от своето местоположение въобще би могла да види топката и съответно да я премести. „При някои социални дейности е необходимо да се поставиш на мястото на някой друг“, обясняват Милс и колегите й. „Това изисква влагане на когнитивни ресурси и натоварва работната памет.“ В края на задачата с библиотеката на участничките е зададен въпроса кои числа са видели в началото.
Резултатите показват следното: Както младежите, така и възрастните се нуждаят от повече време за решаване на задачата с библиотеката и допускат повече грешки, когато наведнъж трябва да запомнят повече числа. Постиженията спадат и тогава, когато на участничките се налага да се въплътят в ролята на друг при изпълнение на задачата с библиотеката. „Това показва, че в социални ситуации извършването на няколко неща едновременно води до спад на производителността“, смятат учените. „Когато хората паралелно с воденето на разговор например получават и друга информация, това може да попречи на нормалното протичане на социалните дейности.“
Експериментите показват още нещо: Младежите особено бързо се изтощават от това двойно натоварване. Средно в тестовете те като цяло се представят по-зле от възрастните. Учените смятат, че вероятната причина за това е фактът, че както работната памет, така и способността за виждане на нещата от друга перспектива стават по-ефективни с напредване на възрастта. „Това означава, че младите хора са по-чувствителни към допълнителни когнитивни натоварвания – както при социалния, така и при несоциалния Multitasking“, обясняват Милс и колегите й. „Извършването на комплексни задачи от различно естество, което на възрастните се удава лесно, може да бъде претоварващо за младежите.“ Следователно това трябва да бъде съобразявано най-вече в училище.
Източник:
Kathryn Mills (University College London) et al., Royal Society Open Science, doi: 10.1098/rsos.1501
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари