В момента, в който започнеш да използваш социалните мрежи, си бомбардиран от линкове към новини, акомпанирани от безкрайна тирада коментари.
Факт е че, че фалшивите новини се разпространяват онлайн по-бързо, отколкото истината. Затова е трудно да различиш бързо и точно реалността от измамата, разказва ABC Science.
Не вярвайте на всичко, което четете, чувате или виждате. Ето няколко често срещани начина, по които ни подвeждат в интернет:
Видео без конктекст
Всяка секунда в Youtube се качват почти 7 часа видеоматериал. Близо 95 милиона снимки и клипове се споделят в Instagram всеки ден. Това осигурява невероятно богат източник на материал, който да бъде използван за погрешни цели и бързо да стане популярен.
Проучване на Visual Social Media Lab сочи, че около 30% от снимките онлайн, за които се мисли, че са манипулирани, всъщност не са - просто са представени извън контекст.
Пример за това е видео, което се разпространи по време на операцията по eвакуирането на 12-те момчета футболисти и треньора им, които бяха блокирани в наводнена пещера в Тайланд. На клипа, станал хит в социалните мрежи, се вижда как водолаз се провира през невероятно тесен процеп.
Extremely complicated & long operation ##ThaiCaveRescue #Thai pic.twitter.com/REwI0a3tqE
— Jasveer singh
Кадрите обаче са част от друг клип, заснет през 2012 г., който показва гмуркач от Уисконсин, САЩ.
Фалшиви жертви и профил на извършителя
След голяма трагедия може да видите колажи от снимки на хора, за които се твърди, че са изчезнали. Тези колажи обикновено се разпространяват във Facebook с призив за по-голямо споделяне.
Някои от тях обаче са измама. 12-годишна ученичка от Мелбърн, Англия, е била включена в подобен колаж след самоубийствения атентат на концерта на Ариана Гранде в Манчестър, при който загинаха 22 души.
Dude, this photo is fake. I'm not missing. #ArianaGrandeConcert #Manchester https://t.co/tTzkTs0vKz
— Andrea Noel (@metabolizedjunk) May 23, 2017
Извършителят също може да се сдобие с фалшив профил. След като беше идентифициран заподозреният за стрелбата в гимназия в Санта Фе, Тексас, която взе 10 жертви, във Facebook се разпространи профил на извършителя.
Някои го описаха като привърженик на Тръмп, други го свързаха с антифашистки движения.
Манипулация на снимки, видео и звук
През последните няколко години инструментите за обработка на видео и звук се усъвършенстваха, давайки възможност да бъдат създадени т. нар. "дълбоки лъжи":
PR кампании и сатира
Видяхте ли видеото от охранителната камера, заснела как двама скейтбордисти предотвратяват въоръжен грабеж:
chaotic good pic.twitter.com/fMwLyyD3eh
— tony hawk's pro skater 3 (@wrycolf) February 16, 2018
Клипът обаче е създаден за PR кампания.
Големи медии като The Onion и The Betoota Advocate ежедневно публикуват сатира, която лесно може да бъде сбъркана с реални новини.
През 2016 г. хумористичният сайт World News Daily Report публикува репортаж, който съобщава за полицейска операция за спасяването на животни от "бордей с коали". Австралийските власти бяха принудени да излязат с изявление, в което категорично отричат твърденията в статията.
Фалшиви новини
Вместо да се фокусират върху хумора и рекламата, "класическите" фалшиви новини обикновено се разпространяват в социалните мрежи и са част от дезинформационна кампания.
Един от най-известните сайтове за конспиративни теории InfoWars имаше широка публика преди да бъде ограничен в по-големите социални платформи.
Управляван от крайнодесния Алекс Джоунс, сайтът публикува истории, в които се твърди, че стрелбата в началното училище в малкото градче Нютаун, Кънектикът, при която загинаха 20 деца, е била изсценирана.
InfoWars публикува също статития, според която атентът по време на маратона в Бостън, взел 3 жертви, е измама, изиграна от актьори.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари