
Концертният филм от 1972 г. "Pink Floyd Live at Pompeii", отново в кината тази седмица, остава един от най-уникалните концертни документални филми, записвани някога от рок група. Филмът заснема групата, когато е на върха на международната си слава, и е издаден седем месеца преди върховия им албум Dark Side of the Moon, който ще продаде 50 милиона копия и ще прекара 778 седмици в класациите на Billboard.
Филмът отразява първия път, когато рок концерт се провежда в руините на археологически обект. Това смесване на изкуство и археология ще промени начина, по който мнозина си представят Помпей.
Амфитеатърът на Помпей
Амфитеатърът на Помпей има богата история като място за зрелища.
Построен около 70 г. пр. н. е., той е един от първите постоянни построени амфитеатри в Италия, проектиран да побира до 20 000 зрители. От графити и рекламни съобщения се знае, че е бил използван в древността за гладиаторски битки и демонстрации и лов на диви зверове и атлетически състезания.
Амфитеатърът на Помпей е построен около 70 г. пр.н.е. Кредит: Marco Ober (CC BY-SA 4.0)
Римският историк Актий през 59 г. сл. н. е. разказва за смъртоносна битка между жителите на Помпей и жителите на близкия град Нуцерия по време на игри, което води до десетгодишна забрана за гладиаторски борби на стадиона. Амфитеатърът е разрушен от изригването на Везувий през 79 г. сл. н. е.
Съществува дълга традиция на автори, художници, режисьори и дизайнери, които се вдъхновяват от мястото и неговото унищожаване. Посещението на 13-годишния Моцарт в храма на Изида на мястото вдъхновява "Вълшебната флейта" през 1791 г.
Тази фреска изобразява бунтовете в амфитеатъра от 59 г. сл. н. е., което веди до забрана на гладиаторските борби на мястото за десетилетие. Кредит: U.D.F Paris/Public Domain
В ерата на рок музиката Помпей е вдъхновявал много артисти, особено около темите за смъртта и копнежа. "Cities in Dust" на Siouxsie and the Banshees (1985); "Pompeii" на Bastille (2013); Cocoon на The Decemberists (2002).
От 2016 г. в амфитеатъра се провеждат концерти – този път с публика. Уместно едно от първите е изпълнение на китариста на Pink Floyd Дейвид Гилмор. Неговото шоу в продължение на две вечери през юли 2016 г. се провежда 45 години след първото му свирене на сайта.
Дейвид Гилмор на концерт в амфитеатъра на Помпей, 2016 г. Кредит: Pink Floyd Illustrated
За съжаление, като се има предвид настоящото състояние на отношенията между Гилмор и Роджър Уотърс, завръщането на оригиналния Pink Floyd на амфитеатъра не е в плановете – въпреки че може би двамата биха обмислили завръщане, ако им бъде предложен шанс да участват във възстановка на древните гладиаторски игри, за да уредят противоречията си.
Но как се случва Pink Floyd да отидат да свирят в Помпей през 1972 г.?
Преосмисляне на филмите за рок концерти
Woodstock (1970) и The Rolling Stone Gimme Shelter (1970) и други документални филми от епохата поставят камерите в публиката, давайки на зрителя на киното същата гледна точка като публиката на концерта.
Тази концепция остаря.
Режисьорът Ейдриън Мабен се е интересувал от съчетаването на изкуството с музиката на Pink Floyd. Първоначално той представя идеята за филм с музиката на групата върху монтажи на картини на художници като Рене Магрит. Групата отхвърля концепцията. Мабен се връща при тях след почивка в Неапол, осъзнавайки, че атмосферата на Помпей подхожда на музиката на групата. Представление без публика представлява антитезата на концертните филми от епохата.
Представлението ще стане емблематично, особено сцените на Роджър Уотърс, удрящ голям гонг по горната стена на амфитеатъра, и камерите, преминаващи покрай черния пътен куфар на групата, за да разкрият групата на древната арена.
Това е възможно най-далеч от Уудсток.
Изпълнението е заснето в продължение на шест дни през октомври 1971 г. в древния амфитеатър, като групата свири три песни на древното място: Echoes, A Saucerful of Secrets и One of These Days.
Подготовка за представлението на Pink Floyd през 1972 г. в амфитеатъра в Помпей през 1972 г. Кредит: Uncyclopedia (CC BY-NC-SA)
Професорът по древна история Уго Карпути (Ugo Carputi) от университета в Неапол, фен на Pink Floyd, е убедил властите да позволят на групата да снима и да затворят обекта за времето на снимките. Освен снимачния екип, транспортния екип на групата – и няколко деца, които се промъкват да гледат – мястото е затворено за обществеността.
В допълнение към изпълнението, четиримата членове на групата са заснети да се разхождат по вулканичната кал около Боскореале и техните изпълнения във филма са осеяни с изображения на антики от Помпей.
Самият филм е допълнен със студийни изпълнения в парижко телевизионно студио и репетиции в Abbey Road Studios.
Съчетаване на изкуство и музика
Известно е, че филмът на Pink Floyd съчетава изображения на антики от Археологическия музей в Неапол с изпълненията на групата. Римските фрески и мозайки са подчертани по време на определени песни. Профили на бронзови статуи се сливат с лицата на членовете на групата, свързвайки миналото и настоящето. По-късните сцени поставят групата на фона на изображения на фрески от известната Вила на мистериите и на гипсови отливки на жертвите на изригването.
Музикалните теми на групата за смърт и мистерия се свързват с древни образи и това щеше да е първият път, когато много хора от публиката виждат тези шедьоври на римското изкуство.
Мозайката Memento mori се отличава значително по време на изпълнението на песента Careful with that Axe, Eugene. Кредит: Jebulon/Public Domain
"Pink Floyd Live at Pompeii" е смел експеримент във филмите за рок концерти. Гледайки го повече от 50 години по-късно, той е свидетелство за времето на рока от началото на 70-те и забележителен документ за групата на върха на славата.
Поради тяхното прогресивно рок звучене, звукови експерименти и философски текстове, често се казва от феновете на Pink Floyd, че те са "първата космическа група". Те дори в крайна сметка пускат касета с тяхната музика в космоса.
Но мнозина не са наясно с техните по-ранни корени в прахта на древния Помпей. Преиздаването на филма дава възможност да се насладите на невероятната роля на археологическия обект в историята на музиката.
"Pink Floyd at Pompeii—MCMLXXII" е пуснат по кината в четвъртък, 24 април.
Източник: 96.7 The Eagle
Още по темата

Човекът
Находка "веднъж на век" показва как е живял декадентският римски елит в Помпей

Човекът
Нов ДНК анализ на жертви на Помпей разкрива необичайни връзки между хората, загинали заедно

Човекът
Новооткрити скелети от Помпей сочат, че друга стихия e направила изригването на Везувий още по-смъртоносно

Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Бешката
Трогателна среща в Москва на командирите на Союз и Аполо 40 години след скачването
dolivo
Нова храна за медоносните пчели, заместваща прашеца, дава надежда за оцеляването им
dolivo
Психеделици, сексуалност и себепознание: Какво разкрива първото проучване
dolivo
Полетът на Starliner до МКС през 2024 г. е бил много по-драматичен, отколкото знаем (видео)