Замръзнали мумии от времето на Монголската империя се появяват от разтопения лед

Погребенията от XIII век съдържат кожа, злато, коприна и доказателства за употребата на млякото на яковете

Ваня Милева Последна промяна на 11 април 2023 в 00:01 9712 0

монголски конни стрелци в битка.

Кредит National Library, Berlin, Public Domain

Илюстрация от 14-ти век на монголски конни стрелци в битка.

Вечната замръзналата почва на източните евразийски планини бавно се топи, което спомага за разкриването на погребани тела от времето на всяващата страх Монголска империя.

Ново изследване е проучило останките от погребение в т.нар. местност Хориг, разположена високо в планината Ховсгол. Датировката показва, че гробището е функционирало през XIII в., започвайки приблизително от времето на обединението на Монголската империя през 1206 г. от н.е.

Това е годината, в която небезизвестният Чингис хан е провъзгласен за владетел на всички монголи. С помощта на безстрашната си конна армия той започва поредица от кървави военни кампании в Азия, полагайки основите на най-голямата сухоземна империя в историята, която се простира от тихоокеанското крайбрежие на Азия до Източна Европа. Светът вече никога не е същият.

Карта, илюстрираща военните кампании на Чингис хан (ок. 1162/67-1227 г. от н.е.), владетел и основател на Монголската империя (1206-1368 г. от н.е.). Кредит: Wikimedia Commons

През 2018 г. и 2019 г. в знатно погребение са открити скелетите на 11 души, след като са били частично разкрити от топящия се пермафрост (или т. нар. вечна замръзналост). Телата все още са били в изненадващо добро състояние, въпреки че са на повече от 800 години, благодарение на минусовите температури, запазили останките.

Погребани заедно с пищни погребални принадлежности и облечени в изискани материали, хората, погребани тук, изглежда са имали висок социален статус.

Златен орнамент под формата на лотос, обгръщащ седнал Буда, от гробищата в Хориг.Изследователите откриват златен орнамент под формата на лотос, обгръщащ седящ Буда от погребението в Хориг. Кредит: J. Bayarsaikhan

В рамките на последното проучване изследователите проявяват особен интерес към анализа на останките, за да разберат начина на живот и хранене на тези аристократи от Монголската империя. Като разглежда протеините, открити в древния зъбен камък, екипът открива преки доказателства, че те са пили мляко от коне, овце, кози, крави и - най-вече - якове.

За екипа бе особено интересно да открие доказателства за наличието на якове, тъй като тези животни играят изключително важна роля в културата на хората във високопланинските райони на Източна Евразия. Освен това те са изключително практични за живот в тази сурова среда, тъй като осигуряват висококалорична храна, гъста козина за топли текстилни изделия и мазнини за производство на полезни изделия като свещи.

"Най-важната ни находка бе знатна жена, погребана с брезова шапка, наречена богтог, и копринени одежди, изобразяващи златен петкрак дракон. Протеомичните* ни анализи стигнаха до заключението, че през живота си тя е пила мляко от як", заявява Алисия Вентреска-Милър (Alicia Ventresca-Miller), доцент по антропология в Мичиганския университет. "Това ни помогна да потвърдим дългосрочната употреба на това емблематично животно в региона и връзките му с знатните владетели."

Протеомичният анализ (протеомика) представлява систематична идентификация и количествено определяне на пълния комплект от протеини (протеома) на биологична система (клетка, тъкан, орган, биологична течност или организъм) в определен момент от време.

Международният екип изследователи използва протеомен анализ на зъбния камък, за да идентифицира с какво се е хранила аристокрацията от монголската епоха. Те откриват протеини, свързани с мляко, кръв и други тъкани, които са били консумирани от различни индивиди.

„Интересно е, че между кравите и яковете има само една разлика в аминокиселинната последователност в най-често възстановявания млечен протеин и в този случай успяхме да възстановим частта, която е специфична за яка, Bos mutus ”, разказва един от ръководителите на изследването и специалист по палеопротеомика Шеван Уилкин (Shevan Wilkin) от Цюрихския университет и Института Макс Планк за наука за човешката история.

Якове в зелено поле близо до монголските планиниЯковете играят важна роля в монголската култура и днес. Кредит: Alicia Ventresca-Miller

"Керамичните съдове за от млечни продукти са превърнати в светилници, което разкрива дългогодишни религиозни идеи и ежедневието на елита на Монголската империя", добавя Баярсайхан Джамсранджав (Bayarsaikhan Jamsranjav), изследовател в Института за наука за човешката история Макс Планк" и Националния музей на Монголия.

Въпреки че размразяването на пермафроста е помогнало на учените да открият телата, то прави историческите останки по-уязвими за грабежи. Ако температурите продължат да се покачват и вечната замръзналост продължи да се разлага, има опасения, че някои замразени археологически останки, както тук, така и извън пределите на страната, могат да бъдат унищожени, преди да бъдат оценени по достойнство.

"Степента на плячкосване, която наблюдаваме, е безпрецедентна. Почти всяко погребение, което можем да открием на повърхността, наскоро е било унищожено от иманярски набези", обяснява Джулия Кларк (Julia Clark), археолог в Nomad Science.

Справка: Ventresca Miller, A.R., Wilkin, S., Bayarsaikhan, J. et al. Permafrost preservation reveals proteomic evidence for yak milk consumption in the 13th century. Commun Biol 6, 351 (2023). https://doi.org/10.1038/s42003-023-04723-3