Екстремно налягане показва непознато досега състояние на материята

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 септември 2015 в 14:50 6719 6

Кредит www.turbosquid.com

И външните електрони, определящи валентността, и вътрешните електрони на атома се държат неочаквано при екстремни налягания, което показва, че може да има още едно непознато досега състояние на материята.

Учените дълго време смятаха, че ако външните електрони на атома са изключително мобилни и често се държат малко по-хаотично, вътрешните електроните в близост до ядрото са стабилни. Те се движат непрекъснато около ядрото и се държат по-далече един от друг.

Ново изследване показва, че ако налягането е наистина изключително голямо, например двойно повече от центъра на Земята, най-вътрешните електрони на атома променят поведението си.

Международен екип от изследователи наблюдавал неочаквано тази аномалия при метала осмий, който е един от най-плътните от всички познати метали и почти толкова несвиваем колкото диаманта, под статично налягане от над 770 GPa. Това е повече от два пъти по-високо от налягането в центъра на Земята и 7,7 милиона пъти по-високо от средното атмосферно налягане при морското равнище.

Трябва да отбележим, че най-високото налягане, постигнато до този момент е 4 милиона атмосфери или 400 GPa, което е приблизително налягането в центъра на Земята.

Учените са успели да направите това благодарение на устройство, наречено диамантена клетка, което може да постави материал със субмилиметрови размери под налягане, сравнимо с това, което създават диамантите. Част от изследователския екип от университета в Байройт в Германия е разработила синтетични диаманти, които намаляват зоната, в която може да се побере осмия, с което се увеличава налягането до нови граници.

Осмият е запазил своята шестоъгълна тясно опакована структура, но както вътрешните, така и външните електрони започнали да се държат неочаквано. Въпреки силното налягане, външните или валентностните електрони се държали нормално, докато електроните в близост до атомните ядра - които обикновено са предсказуеми и здраво обвързани с ядрата - започнали да взаимодействат един с друг. С други думи, екстремното налягане променя поведението на външните електрони.

"Феноменът означава, че може да започнем да търсим чисто нови състояния на материята", заяви ръководителят на проекта Игор Абрикосов. - "Ние сме много щастливи и това е вълнуващо, тъй като задава нови въпроси за бъдещи изследвания".

Изследването е публикувано в списание Nature.

Източник: Linköping University

19.09 2015 в 17:01

не се :) Много сте готини :)

18.09 2015 в 13:14

Ваня, само не се цупи, моля те. Ние тука другарска критика само, конструктивно така.

Прочее, Лейди, няма "потенциал" който да пречи на електроните да проникват в ядрата. Напротив, ядрото даже много се старае да ги събере, просто толкова си може срещу Паули и Хайзенберг заедно. А и да проникват електроните, в повечето ядра няма какво толкова да направят, защото захватът е енергетично неизгоден. И така си живеят.

18.09 2015 в 09:05

Винаги съм казвала, че имам най-взискателните читатели. За електроните "в" ядрото е грешка (да се оправдавам, че съм задължена да пиша по 1 на час, може би няма смисъл). И не знам в кой гугъл-транслейт "около" се превежда "в". По-горе ясно си пише , че става въпрос за вътрешни и външни електрони, които се движат в електронни облаци, чието положение се определя само вероятностно по вълновото уравнение на Шрьодингер, а нивата им - по енергията, която притежават.
В неутронните звезди, плазмата, изродената материя при свръхниски температури е друго, както и в случая.
Благодаря ви за интереса.

17.09 2015 в 15:01

"K-захватът, неутронните звезди " - ти го каза - и в двата случая пробият ли потенциала, спират да са електрони, т.е. за всички практически нужди - няма.
И да, за превода ми беше критиката, евентуално и за редакцията, ма не ми се обясняваше подробно. И на други места в статията личи, но това беше най-фрапантното.

17.09 2015 в 12:37

Електрони в атомните ядра определено има, иначе не би съществувал K-захватът, неутронните звезди и ред други забавни явления. Вярно че не е много вероятно да ги намериш там ама вълновите им функции никой не ги е занулил за обема на ядрото. Все едно не това е интригата в статията. Там се говори за електроните ОКОЛО ядрата ама пусти му гугъл-превод.

И да, очаквано е да започнат да се държат другояче електроните, когато намачкаш външните електрони към вътрешните и така изкривиш електромагнитното поле около ядрото. Случва се същото като в изродения електронен газ.

16.09 2015 в 23:24

Няма "електрони в атомните ядра".