Нова теория обяснява тъмната материя

Частиците тъмна материя са свързани помежду си с неизвестна досега форма на силното взаимодействие

Наука ОFFNews Последна промяна на 26 септември 2015 в 14:33 11985 0

Картината показва триизмерна реконструкция на разпределението на тъмната материя на базата на данни от гравитационнати лещи от космическия телескоп Хабъл.

Представена е нова теория за причините, заради които тъмната материя не може да се намери в експерименти на Земята от физици от Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL).

Според тях тъмната материя се състои от композитни електрически неутрални частици подложени на неизвестна досега форма на силното взаимодействие. Учените наричат ​​тези частици "скрити".

Теорията е представена в прессъобщение в сайта на лабораторията, а подкрепящите я изчисления и компютърни модели, работещи на суперкомпютъра Vulcan в LLNL лабораторията са описани в предстоящото издание на списание Physical Review Letters и са "Избор на редактора".

Компютърният модел определя тъмната материя като естествено "скрита" ("стелт"- "stealthy", подобно на едноименните самолети, които са трудни за откриване) днес, но лесно може да се види при взаимодействие с обикновена материя при изключително високи температури - например, малко след Големия взрив. Тогава, в плазмените условия, частиците тъмна материя, както кварките в неутрона, ще имат електрически заряд и ще реагират с всички частици.

"Наличието на тези взаимодействия в ранните стадии на Вселената е много важно за нас, защото съотношението на количеството обикновена и тъмна материя в съвременната Вселена говори за това, че преди охлаждането между тях трябвало е да съществува някакъв баланс," - обяснява Павлос Вранас (Pavlos Vranas), един от авторите на изследването.

A при ниски температури те образуват електрически неутрални композитни частици. Но, за разлика от неутроните, "скритите" частици са свързани помежду си с неизвестна досега форма на силното взаимодействие, един вид "тъмна хромодинамика".  Затова, въпреки че Вселената се състои от 83% тъмна материя, не реагира нито на електромагнитно, нито на силно или слабо взаимодействие.

Тя може да се наблюдава само по гравитационните й ефекти, благодарение на които галактиките и галактичните купове се движат по начина, по който ги наблюдаваме да го правят, не оставяйки никакво съмнение за съществуването на тъмната материя.

Въпреки, че скритите частици са стабилни като протоните, те раждат множество други частици, които се разпадат скоро след появата си. Тези частици може да имат сумарен електрически заряд, но са се разпаднали много отдавна.

В един ускорител на частици с достатъчно висока енергия (като Големия адронен колайдер), тези частици могат да бъдат произведени отново за първи път от началото на Вселената. Те биха могли да генерират уникални подписи в детекторите на частици, тъй като ще бъдат електрически заредени.

"Или пряко в подземни детектори или при нарочни експерименти в Големия адронен колайдер може скоро да намерят доказателства за (или опровергаване) тази нова теория за тъмната материя", се надява Вранас.