Пръстеновидни червееви дупки могат да позволят пътуване във времето

Ваня Милева Последна промяна на 17 юли 2023 в 00:01 4925 0

Пръстеновидната червеева дупка може да е портал във времето
Пръстеновидната червеева дупка може да е портал във времето. Представата на невронна мрежа за червеева дупка. Илюстрация, създадена с помощта на AI Dream от НаукаOFFNews

През пръстеновидните червееви дупки може да се премине като през портал в пространството - но нови, по-подробни модели показват, че те могат да бъдат и портали във времето.

Червеевите дупки често се възприемат като тунели през пространство-времето с черни дупки за вход, но теоретично те могат да бъдат плоски, като врата към друго място или дори друга вселена. Те са известни като "пръстеновидни червееви дупки", а в някои случаи биха могли да се превърнат и в машина на времето.

Пръстеновидните червееви дупки, които за първи път са предложени през 2016 г., се състоят от низ от екзотична материя с отрицателна енергия - свойство, което е възможно благодарение на квантовите ефекти, но доколкото ни е известно, само в изключително малки количества. Поради начина, по който тази екзотична материя би изкривила пространство-времето, окръжност, направена от една от тези нишки, би действала като своеобразен портал към друга област на пространство-времето.

"Бихте могли да преминете през него и дори да не забележите, че сте попаднали в друга вселена", обяснява Андрей Зелников (Andrei Zelnikov) от Университета на Алберта в Канада.

Зелников и колегите му са изчислили, че такава червеева дупка всъщност може да позволи да се пътува и през времето. Ако входът на червеевата дупка е поставен в по-силно гравитационно поле от изхода - т.е. единият вход е в близост до повече материя, а другият - не - тогава двете страни на червеевата дупка ще усещат протичането на времето с различна скорост. Това се дължи на известен ефект от Общата теория на относителността, наречен гравитационно забавяне на времето.

Това означава, че ако преминете през червеевата дупка и след това се върнете обратно, на практика ще пътувате във времето.

"Машината на времето е естествена последица от съществуването на червеевата дупка", заявява Тоби Уайзман (Toby Wiseman) от Имперския колеж в Лондон. "Освен безумната материя, която съставлява червеевата дупка, тук не се постулира нищо твърде безумно, а последиците са нещо още по-безумно."

Това не би позволило неограничено пътуване във времето, посочва Зелников. Никога не бихте могли да пътувате назад във времето, преди червеевата дупка да се превърне в машина на времето.

"Математически можете да отидете в миналото и вашето по-старо аз и по-младо аз да се срещнат", уточнява Зелников. "Съществуват много проблеми с логически парадокси, но от математическа гледна точка няма противоречия."

Практическите проблеми са съвсем друга история.

"Съмнявам се, че има начин да се направи такава струна с известните полета на материята, така че вероятно това не е физически възможна ситуация", отбелязва Арон Уол (Aron Wall ) от Университета в Кеймбридж. "Но все пак можем да се запитаме какво би се случило."

След това има и друг проблем: някои предишни работи предполагат, че щом веднъж се е образувало нещо, което би позволило да се пътува назад във времето по този начин, квантовите ефекти веднага биха го заличили.

"Това може да е невъзможно, ако се вземат предвид квантовите ефекти, но никой не знае как да вземе предвид квантовите ефекти в пространство-времето", коментира Зелников. "Ако [пръстеновидните червееви дупки] не съществуват, това може да се дължи на квантовите ефекти, които са причинили разрушаването им."

Дори това да е така, изучаването на подобни системи може да ни помогне да разберем как работят тези квантови ефекти. Уайзман посочва, че тъй като пръстеновидната червеева дупка е относително "много проста конструкция" - в сравнение с по-традиционните тунелоподобни червееви дупки - изучаването им може да ни помогне да разберем защо пътуването във времето изглежда е недопустимо в нашата Вселена.

Те биха могли да ни помогнат да разберем и много ранната Вселена, когато нашето пространство-време може да е било сгъстено в подобна неинтуитивна форма, добавя изследователят.

Справка: Ring wormholes and time machines; Valeri P. Frolov, Pavel Krtouš and Andrei Zelnikov; Phys. Rev. D 108, 024034 – Published 14 July 2023; DOI: https://doi.org/10.1103/PhysRevD.108.024034