Миналата седмица астронавтът на НАСА Ник Хейг бе на косъм от смъртта, когато той и неговият командир Алексей Овчинин паднаха на Земята след аварията на Союз.
Светът затаи дъх, когато космическият кораб влезе в "режим на балистичен спускане", както се изрази НАСА. Вътре в малката капсула, по думите на Хейг, "ситуацията стана доста брутална".
"Знаехме, че ако искаме всичко да завърши благополучно, трябва да останем спокойни и да изпълним процедурите толкова плавно и ефективно, колкото можем", заяви Хейг пред Associated Press.
Така се подготвят пилотите и се надяват, че никога няма да им се наложи да го приложат на практика.
Минути след старта, след отделянето на страничните ускорители, аварира ускорителя на втората степен на космическия апарат Союз MS-10, където са Овчинин и Хейг, не им оставяйки никакъв избор, освен да прекратят мисията недостигнали и половината път до космоса.
Завръщането към Земята бе всичко друго, но не и лека разходка. Тук няма гаранция за успех.
"Всеки път, когато се потегляте към космоса и ракетата има проблем, когато сте със скорост 1800 метра в секунда, нещата са доста динамични и се случват много бързо", обяснява Хейг.
Повечето биха се объркали. Хейг е бил обучаван две години в Русия как да действа при извънредни обстоятелства и по време на половинчасовото спускане всичко е на руски език.
"Изразявах всички мои инстинкти и рефлекси в капсулата на руски", разказва Хейг.
Двамата астронавти се приземиха безопасно в казастанската равнина без наранявания, където незабавно извикаха Мисията за контрол, а после - съпругите им.
Астронавтите са буквално лице в лице със смъртта на почти 50 километра над повърхността.
Предупредителните светлини сигнализират за проблем точно когато екипажът вижда вече кривата на хоризонта и атмосферата избледнява в черно,
"Разбрах, когато видях тази светлина, че имаме извънредна ситуация с бустера [ускорителя], че няма днес да можем да излезем на орбита - така че мисията се променя - да се върнем на земята толкова безопасно, колкото е възможно", отбелязва Хейг за space.com.
Под звука на виещите аларми, капсулата се отделя принудително от бустера. Равномерното ускорение към космоса се сменя за момент в безтегловност, последвано от увеличаващата се сила, достигаща близо седем пъти гравитацията на Земята.
Най-накрая парашутите се отварят, забавяйки спускането достатъчно, за да се избегне смъртоносен сблъсък със земята.
Може да не е било спокойно спускане, но системата е проектирана да бъде ефективна, а не приятна.
Системите за безопасност на "Союз" са част от системата от десетилетия насам. А сега се използват за първи път.
"Това е системата, която спаси живота ни, а аз и Алексей сме живи благодарение на нея", отбелязва Хейг.
"Тя е на всяка ракета и макар пилотите на Союз да не я използваха в продължение на 35 години, тя винаги е била там. Винаги е била в изправност и ние доказахме това миналата седмица."
Изминаха 15 години, откакто НАСА загуби целия екипаж на космическата совалка „Колумбия“ скоро след излитането ѝ. Оттогава за щастие няма фатален изход в космическите мисии.
Хейг не смята, че случилото се е въпрос на късмет.
"Союз е инженерно чудо", подчертава Хейг.
"Това нещо е надежно и се радвам, че толкова много хора са инвестирали толкова много години от живота си, правейки тази система толкова здрава, колкото е".
Във видеото може да видите разказа на Хейг.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
15914
1
17.10 2018 в 23:58
Крепким матом?
Последни коментари