Астрономи уловиха първия проблясък на "микронова" (видео)

Само при три звезди са наблюдавани подобни събития

Ваня Милева Последна промяна на 27 април 2022 в 06:06 9218 0

Концепция на художник на експлозията на микронова. Кредит: ESO/M. Kornmesser, L. Calçada

С помощта на телескопа VLT (Very Large Telescope) на Европейската южна обсерватория ESO е регистриран нов вид звездни експлозии - изригване на микронова. По време на подобно събитие, случващо се на повърхността на определени звезди, се изгарят приблизително 19 квадрилиона тона материя само за няколко часа.

„Открихме и за първи път идентифицирахме явление, което нарекохме микронова. То поставя под въпрос нашето разбиране за това как се случват термоядрени експлозии на звездите“, коментира Симоне Скаринджи (Simone Scaringi), водещ автор на изследването от Университета в Дърам, Великобритания.

Микроновите са мощни експлозивни събития, но все още не особено забележими в астрономически мащаб. Те водят до освобождаване на много по-малко количество енергия в сравнение с звездните експлозии, известни като нови, които са познати на астрономите от почти няколко века. И двата вида експлозии се случват с белите джуджета - мъртви звезди с маси като тази на Слънцето, но сравними по размер със Земята.

Бялото джудже в двойната система TV Columbae "краде" материя - най-вече водород - от придружаващата го звезда, ако двете звезди са достатъчно близо една до друга. Когато газът падне върху много горещата повърхност на бялото джудже, водородните ядра се сливат в хелиеви ядра, освобождавайки експлозивна енергия. По време на експлозията на нова тези термоядрени експлозии покриват цялата повърхност на звездата.

„Такива експлозии предизвикват избухване на цялата повърхност на бялото джудже и то свети ярко в продължение на няколко седмици“, разказва Натали Дегенаар (Nathalie Degenaar), съавтор на изследването от Университета в Амстердам, Нидерландия.

Концепция на художник показва система от две звезди, с бяло джудже (на преден план) и придружаваща звезда (на заден план), където могат да се появят микронови. Бялото джудже краде материали от своя спътник, който се насочва към полюсите му. Тъй като материалът пада върху горещата повърхност на бялото джудже, това предизвиква експлозия на микронова в един от полюсите на звездата. Кредит: Mark Garlick

Подобни експлозии се случват и при микроновите, но в по-малък мащаб и по-бързо – само за няколко часа. Наблюдават се върху някои бели джуджета, които имат силно магнитно поле, което насочва потока на материята към магнитните полюси на звездата.

„Това води до експлозии на термоядрени микробомби, чиято мощност е около една милионна от енергията на нова. Оттук и името микронова“, обяснява Пол Грут (Paul Groot), съавтор на изследването от Университета в Радбод, Нидерландия.

Откритието на микронова е важно допълнение към галерията от известни звездни изригвания. В бъдеще астрономите планират да уловят други също толкова неуловими събития, които ще изискват мащабни проучвания на небето и бързи измервания на откритите изригвания.

Справка: Scaringi, S., Groot, P.J., Knigge, C. et al. Localized thermonuclear bursts from accreting magnetic white dwarfs. Nature 604, 447–450 (2022). https://doi.org/10.1038/s41586-022-04495-6