Черна дупка или неутронна звезда пада в друга звезда и задейства свръхнова (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 08 септември 2021 в 08:39 13906 0

Kredit: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Какво се случва, когато се удари неутронна звезда (или черна дупка) в звезда партньор? Свръхнова!

И астрономите смятат, че са забелязали за първи път такова събитие.

През 2014 г. инструментът MAXI на борда на Международната космическа станция засича изблик на рентгенови лъчи от джудже в звездообразуваща галактика, разположена на 480 милиона светлинни години от нас. Това не е нещо особено - често се случва.

Приблизително по същото време радиопроучване, използващо Very Large Array (VLA) на Националната научна фондация, наречено Слаби изображения на радио небето при дължина на вълната 20 сантиметра или FIRST (Faint Images of the Radio Sky at Twenty centimeters), не открива нищо необичайно в тези участъци от небето. Също нищо страшно.

Но след това последва проучване, изследването на Sky Large Array Sky Survey (VLASS), започнало наблюдения през 2017 г., което вече наистина намира нещо: ярък източник на радиоизлъчения, идващи от същото място.

Астрономите смятат, че са забелязали нещо забележително. Детонация на свръхнова, предизвикана от грандиозен случай на звездно лошо храносмилане -  звезда, изяждаща придружаващата я черна дупка или неутронна звезда.

„Теоретиците бяха предвидили, че това може да се случи, но това е първият път, когато всъщност виждаме подобно събитие“, разказва Дилън Донг (Dillon Dong), аспирант в Калифорнийския технологичен институт и водещ автор на статия, докладваща за откритието в списание Science.

Ето какво се е случило в тази далечна, далечна галактика. Една звезда в двойна система слага край на живота си, унищожавайки се като свръхнова и оставя след себе си остатък, или неутронна звезда, или черна дупка. След това през вековете този плътен остатък се върти все по-близо до оцелелия си събрат. Преди около 300 години той навлиза в атмосферата на своя спътник звезда. Разкъсва звездата на парчета, материал от нея се разхвърля из оклното пространство. Достигайки до ядрото, останките (от неутронна звезда или черна дупка) нарушават реакциите на синтез, протичащи там. Без източник на енергия, който да я поддържа, звездата се превръща в свръхнова, изригвайки в рентгеновия спектър лъчи.

Последователността на събитията - по посока на часовниковата стрелка, горе вляво: (1.) Неутронна звезда или черна дупка обикаля около "нормална" спътник звезда (светло синьо), която се приближава в продължение на хиляди години. (2.) Неутронната звезда или черна дупка навлиза в атмосферата на своя спътник, изхвърляйки газ навън по разширяваща се спирала. (3.) Когато остатъкът достигне ядрото на спътника, материалът за кратко образува диск, който изтласква свръхбърза струя навън, пробивайки пътя си от звездата. Ядреният синтез, който поддържа ядрото на спътника срещу собствената му гравитация, се нарушава, предизвиквайки колапс и последваща експлозия на свръхнова. (4.) Материалът, взривен от експлозията на свръхнова, настига и се сблъсква с материала, изхвърлен от по-ранното взаимодействие, причинявайки силни ударни вълни, които произвеждат радиовълните, наблюдавани с VLA. Кредит: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

„Този ​​струя е това, което произвежда рентгеновите лъчи, наблюдавани от инструмента MAXI на борда на Международната космическа станция, и това потвърждава датата на събитието през 2014 г.“, отбелязва Донг.

Сега материалът, изхвърлен от събитието през 2014 г., се устремява навън, в крайна сметка се сблъска с по-стария материал, изхвърлен, когато плътният спътник за първи път навлиза в звездата, създавайки ударни вълни, които произвеждат радиоизлъчванията.

„Всички парчета от този пъзел съвпадат, за да разкажат тази невероятна история“, коментира Грег Холинан (Gregg Hallinan) от Калифорнийския технологичен институт. „Остатъкът от звезда, която избухва отдавна, се потапя в спътника си, предизвиквайки също експлозия“, добавя астрономът.

Справка: A transient radio source consistent with a merger-triggered core collapse supernova