Хъбъл показа драматично таймлапс видео на експлодираща свръхнова

Космическият телескоп Хъбъл е запечатал последните моменти на звезда, която е на 70 милиона светлинни години от Земята.

Ваня Милева Последна промяна на 04 октомври 2020 в 00:01 15182 0

SN2018gv в NGC 2525. Кредит: ESA / Hubble & NASA, A. Riess и екипът на SH0ES

Необичайно ярко събитие, експлозията на звезда, прецизно е заснето от космическия телескоп „Хъбъл“ на Европейската космическа агенция и НАСА.

Експлозията е в спиралната галактика NGC 2525, на 70 милиона светлинни години от нас. Това е свръхновата SN2018gv, която е забелязана за първи път в средата на януари 2018 г. След това екип от астрономи, ръководен от нобеловия лауреат Адам Рийс от Университета Джонс Хопкинс в Балтимор, САЩ, внимателно проследява свръхновата с помощта на космическия телескоп Хъбъл, което доведе до уникалното таймлапс видео на свръхнова, което може да видите по-долу. Наблюденията на SN2018gv от екипа на Рийс обхващат периода февруари 2018-февруари 2019.

SN2018gv е свръхнова тип Ia, бяло джудже, което поради привличането на маса от звезда придружител надвишава границата на Чандрасекар и експлодира. Екипът на Рийс използва такъв тип свръхнови Ia през 90-те години, за да измери разширяването на Вселената - такива видове свръхнови имат еднаква абсолютна яркост и следователно могат да се използват като индикатор за разстояние (въпреки че има съмнения относно това - вижте дискусията за напрежението на Хъбъл"). В заключение, друго видео по-долу, в което е увеличена спиралната галактика NGC 2525.