Екип с наш учен откри уникална екзопланета със светеща водна атмосфера

НаукаOFFNews Последна промяна на 03 август 2017 в 13:34 10764 0

Източник: Engine House VFX, At-Bristol Science Centre, University of Exeter

Астрономи откриха огромна екзопланета, първата за която до момента има доказателства за наличието на вода в стратосферата. Самата планета е достатъчно гореща, за да кипи желязо.

Изследването е публикувано в списание Nature.

Международен екип от учени, ръководен от Университета на Ексетър, направи откритието си наблюдавайки светещите молекули вода в атмосферата на екзопланетата WASP-121b с помощта на космическия телескоп "Хъбъл", съобщи сайтът на университета.

Съавтор на публикацията е нашият сънародник, докторът по астрофизика Николай Николов.

Николай Николов, University of Exeter

За да изследват стратосферата на газовия гигант, където температурата нараства с увеличаване на височината, изследователите използват спектроскопия за анализ как се променя яркостта на планета при различни дължини на вълните на светлината.

Водната пара в атмосферата на планетата, например, се държи по предвидим начин като отговор на различни дължини на вълната на светлината в зависимост от температурата на водата. При по-ниски температури водна пара в горната част на атмосферата на планетата блокира светлината в специфични дължини на вълната, излъчвани от дълбоките слоеве към космическото пространство. Но при по-високи температури, водните молекули в горната част на атмосферата светят при тези дължини на вълните.

Явлението е подобно на това, което се случва с фойерверките, които получават цветовете си от химикали, излъчващи светлина. Когато металните частици се нагорещят и изпарят, техните електрони преминават в по-високи енергийни състояния. В зависимост от материала, електроните излъчват светлина с определена дължина на вълната, губейки енергия. Например натрия тпроизвежда оранжево-жълт цвят, а стронцият - червен цвят.

Водните молекули в атмосферата на WASP-121b по аналогичен начин отделят излъчване, тъй като губят енергия под формата на инфрачервена светлина, която човешкото око не може да открие.

"Установихме силно повишаване на температурата на атмосферата на WASP-121b на по-голяма надморска височина, но все още не знаем какво причинява това драматично нагряване", заяви Николай Николов, цитиран от пресъобщението на Университета в Ексетър. "Надяваме се да обърнем внимание на тази мистерия при предстоящите наблюдения на други дължини на вълните".

Източник: NASA, ESA, and G. Bacon (STSci)

В стратосферата на Земята озонът улавя ултравиолетовата радиация от Слънцето, което повишава температурата на този слой на атмосферата. Други тела от Слънчеата система имат стратосфери, например, метанът е отговорен за затоплянето на стратосферите на Юпитер и Титан. В планетите на Слънчевата система, промяната на температурата в стратосферата обикновено е по-малко от 100 градуса по Целзий.

"Теоретичните модели предполагат, че стратосферите могат да дефинират специален клас на ултрагорещи екзопланети, с важни последствия за атмосферната физика и химия", заяви д-р Том Евънс (Tom Evans), водещ автор и изследовател в Университета на Ексетър. "Когато насочихме "Хъбъл" към WASP-121b, видяхме светещи водни молекули, което означава, че на планетата има сурова стратосфера".

WASP-121b се намира на около 900 светлинни години от Земята. Тя е газов гигант от класа на "горещите Юпитери", но с по-голяма маса и радиус от Юпитер, което я прави много по-плътна. Екзопланета прави обиколка около своята звезда на всеки 1.3 дни. Близостта до звездата загрява горните слоеве на атмосферата до 2500 градуса по Целзий - при тази температура желязото се превръща в газ.