Глината на астероидите е по-добра защита срещу космическата радиация от алуминия

Антония Петрова Последна промяна на 16 март 2017 в 10:56 3564 0

източник: Danielle Futselaar/SETI Institute

Огромните скали, които прелитат в космоса край Земята, могат да се окажат спасителни за астронавтите. Извлечената от астероидите глина може да бъде използвана за мисии в дълбокия космос като преграда срещу космическата радиация, пише New scientist.

Радиацията от космическите лъчи е един от най-големите рискове за здравето на астронавтите, които ще се отправят на продължителни космически мисии като например пътуване до Марс или заселване на Луната. Изследване от 2013 г. предполага, че пътуване до Марс и обратно би изложило астронавтите на доза за цял живот радиация.

Тежките алуминиеви щитове, които се използват в момента за краткотрайни мисии, биха били твърде скъпи за един кораб на дълги разстояния. За дълъг престой на Луната или Марс, ще трябва да се използват материали, открити в космоса, смята Дениъл Брит (Daniel Britt) от Университета на Централна Флорида (University of Central Florida).

"Евентуално всичко би могло да бъде произвеждано извън Земята, ако бъде обмислен какъвто и да е сериозен по размери външен пункт, база или колония", смята Пол ван Сусанте (Paul van Susante) от Мичиганския технологичен университет (Michigan Technological University).

източник: Daniel Bayer/Polaris /Eyevine

Астероидите могат да дадат отговора, смята Брит. Глината върху тях е богата на водород, което е най-ефикасният защитен материал срещу протони и космически лъчи. Брит и неговият колега Леос Пол (Leos Pohl) откриват, че глината е с до 10% по-ефикасна от алуминия, който се използва в настоящите щитове, относно спирането на заредените с висока енергия частици, изпускани от слънцето и други космически тела.

По какъв начин точно гливата би могла да бъде отделена от астероидите все още е въпрос на обсъждане. "В момента няма машина, която да може да копае при нулева гравитация", допълва ван Сусанте.

Но все пак има няколко начина това да бъде сторено. Например, глината не е магнитна, затова би могла да бъде отелена от други материали върху астероида като се използват големи магнити.