Хъбъл откри спътник на планетата джудже Макемаке (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 27 април 2016 в 11:25 6904 1

Кредит NASA, ESA

Спътникът на Макемаке, обозначен със стрелка.

Астрономи с помощта на космическия телескоп Хъбъл откриха спътник на планетата джудже Макемаке, съобщи сайтът на телескопа.

Макемаке е една от няколкото планети джуджета, които се намират в студената външна сфера на нашата слънчева система, наречена Пояс на Кайпер и "сметище" на безброй ледени тела, останали от формирането на нашата Слънчева система. Името й, Макемаке, произлиза от митологията на Рапа Нуи, хората от Великденския остров.

След откриването Макемаке през 2005 г., астрономите са търсили няколко пъти спътник в орбита около ледения обект. Сега космическият телескоп Хъбъл откри една малка луна около Макемаке.

Луната, с временно име MK 2, е с диаметър 160 и обикаля на разстояние 20 000 км около Макемаке, която от своя страна е с диаметър 1400 км, около 2/3 от размера на Плутон.

MK 2 не е била открита по-рано заради слабата си светимост, тя е около 1300 пъти по-слаба от Макемаке, която също е много слаба заради огромното й разстояние от близо 7 милиарда километра, отвъд орбитата на най-отдалечената планета, Нептун.

MK 2 е открита от Хъбъл с камерата Wide Field Camera 3 (WFC3), с която може да се наблюдават бледи космически тела в близост до много по-силни светлинни обекти.

Танг

27.04 2016 в 13:04

Както отбелязвава един от коментиращите в оригиналния тред на първоизточника, по-невероятното е, че в наши дни буквално всеки - и случайния човек и любителя астроном и групата професионалисти, работещи по мащабни проекти и изследвания, имаме свободен достъп до автоматизирани телескопни мрежи, като iTelescope, с които да снимаме отдалечени обекти, като Макемаке.