"Хъбъл" потвърждава наличието на водни пари в атмосферата на Европа

Ваня Милева Последна промяна на 19 октомври 2021 в 00:02 11329 0

Кредит: NASA / JPL, DLR

Космическият телескоп "Хъбъл" потвърди наличието на водни пари в разредената атмосфера на луната на Юпитер Европа. Парите се наблюдават само над обратното полукълбо на спътника, докато източникът им все още не може да бъде идентифициран еднозначно.

Статията е публикувана в списание Geophysical Research Letters.

Европа е една от най-големите луни на Юпитер и един от най-интригуващите обекти за астробиолозите. Под ледената й кора с дебелина от 80 до 170 километра има воден океан, който не замръзва поради влиянието на приливните сили върху недрата на Европа от Юпитер и води до появата на водни гейзери, бликащи от повърхността на спътника. На дъното на океана може да има хидротермална активност, а самият той може би е подходящ за съществуването на живот.

Европа има и разредена газова обвивка, която се смята, че непрекъснато се допълва за сметка на ерозията на водния лед, благодарение на която се състои главно от вода и молекулен кислород. За първи път присъствието й е потвърдено в края на миналия век от космическия телескоп "Хъбъл", когато той провежда наблюдения в ултравиолетовия диапазон.

Група планетарни учени, ръководена от Лоренц Рот (Lorenz Roth) от Кралския технологичен институт в Стокхолм, публикува резултатите от анализа на наблюденията на Европа, използващи спектрографа STIS на космическия телескоп "Хъбъл", извършени през 1999, 2012, 2014 и 2015 г. Целта на работата бе да се получат границите на съдържанието на вода и атомен кислород в атмосферата на Европа, за което учените използват техника, която преди това е използвана за търсене на водни пари в атмосферата на друг спътник на Юпитер - Ганимед.

Интензитет на емисиите на кислород в линиите OI 1356 Å (a) и OI 1304 Å (b) от обратната страна на Европа според данните на "Хъбъл". Кредит: Lorenz Roth et al. / Geophysical Research Letters, 2021

Учените определят, че съдържанието на вода спрямо молекулния кислород, получено за обратното полукълбо на Европа (Европа, подобно на Луната, винаги е обърната към своята планета само от едната си страна), H2O/O2 е между 12 и 22 и е подобно на стойностите, намерени за обратното полукълбо на Ганимед, но няма данни за наличието на водни пари в предното полукълбо на Европа. В този случай на обратното полукълбо, интензитетът на излъчване на атомния кислород е променлив - той е по-малък в центъра на видимия диск на Европа, отколкото в краищата.

Постоянните източници на водни пари могат да бъдат сублимация или разпръскване на заредени частици от ледената повърхност на спътника, което може да създаде разликите между полукълбата. В случая обратното полукълбо, увеличеното отделяне на водни пари може да бъде повлияно от по-ниското албедо на повърхността, както и защото според симулациите повечето плазмени частици от околната среда може да попаднат там.

Скоро това би могло да се изясни. През октомври 2024 г. НАСА планира да изстреля сонда, наречена Europa Clipper, която ще пристигне в системата на Юпитер през април 2030 г. Космическият кораб ще изпълни десетки близки прелитания на Европа, изучавайки нейната океанска и ледена обвивка и може би дори да се приближи до гейзер, ако някой изригне в точно навреме.

Справка: A Stable H2O Atmosphere on Europa’s Trailing Hemisphere From HST Images