Изкуствен интелект откри 8 възможни сигнала от интелигентни извънземни цивилизации

Ваня Милева Последна промяна на 31 януари 2023 в 10:54 5393 0

Илюстрация на телескопа Green Bank, който приема сигнали от космоса. Новата техника за обработка на данни е показана като невронна мрежа, свързана с телескопа. Кредит: Danielle Futselaar / Breakthrough Listen.

Проектът Breakthrough Listen "се ослушва" от януари 2016 г. за техносигнатури - радиосигнали от интелигентни извънземни цивилизации - с помощта на големия радиотелескоп Green Bank в Западна Вирджиния, САЩ.

Неотдавна екипът използва изкуствен интелект, за да анализира 480 часа данни, в резултат на което открива не по-малко от 8 възможни сигнала за техносигнатури - "осем неоткрити досега сигнала, които имат определени характеристики, очаквани от истински техносигнатури".

Търсенето на сигналите се извършва от екип под ръководството на Питър Ма (Peter Ma) от Университета в Торонто, Канада, който използва телескопа Green Bank за 820 наблюдения на близки звезди. Получените от звездите данни са изпълнени със замърсяващи шумове, например от GPS сателити, мобилни телефони и други наземни източници.

Ма създава алгоритъм с изкуствен интелект, който филтрира земния шум от сигнала и оставя само радиосигнала от звездата и околните близки планети.

Макар че осемте открити кандидат-технологични сигнала имат характеристики, според които идват от извънземни интелигентни цивилизации, докато сигналите не бъдат потвърдени от друг радиотелескоп, например от радиотелескопа Parkes в Австралия, който се използва и за проекта Breakthrough Listen, те остават само кандидати.

Осемте сигнала идват от пет звезди, а именно HIP 13402 и 54677, които са звезди от спектрален тип K, HIP 62207 - звезда от типа G, подобна на Слънцето, HIP 56802 - звезда от типа F, и накрая HIP 118212 - звезда от типа M.

Всички звезди се намират на разстояние между 30 и 90 светлинни години от Земята.

При по-късни наблюдения с радиотелескопа Green Bank осемте кандидати вече са били изслушани отново, но оттогава не се чува нищо.

Breakthrough Listen е проект за търсене на интелигентни извънземни комуникации във Вселената. С финансиране от 100 млн. долара и хиляди часове наблюдения с телескопи в най-модерните съоръжения, това е най-всеобхватното търсене на извънземни комуникации до момента.

Неотдавна радиотелескопът MeerKAT в Южна Африка също се включи в проекта Breakthrough Listen, с който възнамерява да проведе последващи изследвания.

Може да клонирате кода за анализ в github. Това хранилище също така съдържа пълни списъци с цели и данни за най-добрите кандидати, отбелязани в документа. Достъп до пълния набор от данни, използван при търсенето в архива на Breakthrough Listen е свободен, но са необходими технически и програмни умения.

Справка: A deep-learning search for technosignatures of 820 nearby stars
Peter Xiangyuan Ma et al; https://seti.berkeley.edu/ml_gbt/MLSETI_NatAstron_arxiv3.pdf, статията е приета за публикуване в Nature Astronomy.

Overview - Deep Learning Search for Technosignatures, SETI/Berkeley.

Astronomers Use New AI Technique to Accelerate Search for Extraterrestrial Life