Как тези шест планети се противопоставят на хаоса на Вселената? (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 27 януари 2021 в 09:17 5647 0

Концепция на художник за планетарната система TOI-178. Кредит: ESO/L. Calçada/spaceengine.org

Астрономите са открили звездна система, съставена от шест екзопланети, пет от които са в резонанс помежду си. Предполага се, че има шесто небесно тяло, което също е в резонанс.

Вселената често благоприятства хаоса. В обширния космос има активни черни дупки, които поглъщат околния материал, галактиките се сблъскват една с друга. И звездите експлодират в мощни свръхнови.

От време на време обаче небесните тела могат да се подредят в някакъв ред.

Екип астрономи се натъкна на такъв рядък случай на подреденост - група от най-малко шест екзопланети (от типа суперземя до мининептун) в ритмичен, космически танц около своята звезда.

Откритието може да помогне да се хвърли светлина върху това как планетите се образуват около звездите и как те се развиват с течение на времето.

Откритието е подробно описано в проучване, публикувано в списание Astronomy and Astrophysics.

Както е показано от тази видео анимация на орбитата на планетите, пет външни екзопланети следват повтарящ се модел като планетите се подравняват в своята орбита на всеки няколко обиколки около своята звезда.

Екипът астрономи зад откритието наблюдава TOI-178, звезда, разположена на около 200 светлинни години от Земята в съзвездието Скулптор.

Положение на планетарната система TOI-178 в съзвездието Скулптор. Кредит:
ESO, IAU и Sky & Telescope

Първоначално учените са мислели, че около тази звезда се движат две планети на приблизително еднакво разстояние. След това обаче след по-внимателен преглед, техните наблюдения разкриват общо шест екзопланети, които обикалят около звездата.

Освен планетата, разположена най-близо до звездата TOI-178, петте външни планети следват уникален космически път, докато обикалят около звездата с модел, който се повтаря на всеки няколко орбити.

Този тип орбитална конфигурация може да се наблюдава и около Юпитер, където три от неговите луни следват ритмичен модел, докато обикалят около газовия гигант.

Юпитер има 79 потвърдени луни, но три от тях; Йо, Европа и Ганимед са заключени в специална орбитална конфигурация. За всяка обиколка, която Ганимед завършва около Юпитер, Йо, най-близкият от трите до Юпитер, изпълнява четири пълни обиколки, а Европа завършва две пълни обиколки.

Но орбиталните модели, които следват петте екзопланети, са много по-сложни, според изследователите и с най-много тела наблюдаван някога.

Луните на Юпитер са в резонанс 4:2:1, докато петте екзопланети, обикалящи около TOI-178, следват модела 18:9:6:4:3.

Тъй като втората планета от звездата извършва своите 18 обиколки, третата планета от звездата извършва девет обиколки, докато четвъртата извършва шест, петата извършва четири, а последната, най-отдалечената от звездата, извършва три.

На всеки няколко орбити планетите се подреждат в една линия със своето слънце. Досега изследователите са открили пет планети, но моделирането показа, че някъде в системата трябва да има шесто небесно тяло в резонанс, но все още не е наблюдавано.

Ред в орбитите, хаос в плътността

Но докато подреждането на орбитите на планетата е толкова хармонично, плътностите на планетите са "много по-малко подредени", отбелязва Нейтън Хеър (Nathan Hare) от Университета в Женева, който също участва в изследването.

„Изглежда, че планета с плътността на Земята е последвана от много „пухкава“ планета с половината от плътността на Нептун, а от своя страна е последвана от планета с плътността на Нептун. С това не сме свикнали“.

В нашата слънчева система, например, планетите са добре сортирани по плътност: скалистите по-плътни планети са близо до централната звезда (Слънцето), а газовите планети с ниска плътност са навън.

„Този ​​контраст между ритмичната хармония на орбиталните движения и неподредените плътности наистина е изпитание на нашето разбиране за формирането и еволюцията на планетарните системи“, коментира Адриен Лелеу (Adrien Leleu) от университетите в Женева и Берн, Швейцария, който ръководи новото изследване.

В момента TOI-178 е единствената планетарна система с толкова много планети едновременно в орбитален резонанс. Изследователите планират да я проучат по-подробно, за да разберат как се е образувала.

Орбиталният модел на тези пет външни планети дава на учените някаква идея как тези планети са се формирали и еволюирали.

„Орбитите в тази система са много добре подредени, което ни показва, че тази система се е развила доста деликатно от раждането си“, отбелязва в сайта на ESO (Европейската южна обсерватория) Ян Алиберт (Yann Alibert), изследовател от Университета в Берн и съавтор на изследването.

Планетите образуват диск от газ и прах, който заобикаля тяхната звезда-домакин. Но когато започнат да се оформят и следват своята орбита около звездата, те често са обезпокоявани от навлизащи астероиди или други космически обекти, които им въздействат и понякога ги изхвърлят от орбитата им.

Системата TOI-178 обаче разкрива много малко смущения и затова космическият танц на тези планети остава непокътнат.

Справка: Six transiting planets and a chain of Laplace resonances in TOI-178