Илън Мъск несъмнено е най-вълнуващата личност в Силициевата долина и е един от най-великите предприемачи на нашето време. Той е човекът зад „PayPal”, „Tesla Motors”, „SpaceX”, „SolarCity”, „Hyperloop” и идеята за глобална комуникационна мрежа.
Преди дни за първи път на български език излезе книга, посветена на гениалния визионер. „Илън Мъск: PayPal, Tesla, SpaceX и походът към невероятното бъдеще” (ИК „Кръгозор”) е единствената официална биография на Илън Мъск, написана със специалното съдействие на самия него, на семейството и на приятелите му.
Авторът Ашли Ванс прекарва повече от 50 часа в разговори с Мъск, прави интервюта с около 300 души и проследява пътя от нелекото детство на Илън Мъск в ЮАР до върховете на световния бизнес. Запознава ни отблизо с човека, който, независимо дали е обичан, или мразен, възхваляван или отричан, създава едно невероятно бъдеще.
Публикуваме в аванс откъс от официалната биография на Илън Мъск, посветен на SpaceX, предоставен специално за Наука ОFFNews от издателска къща "Кръгозор".
Zip2, PayPal, Tesla и SolarCity – всички тези компании са изражение на един или друг аспект от личността на Мъск. Но ако има една компания, която представя Мъск изцяло, това е SpaceX. Недостатъците на компанията идват пряко от него, същото важи и за успехите й. Причината може би е в маниакалното му внимание към детайлите и участието му във всеки аспект от работата на SpaceX. Компанията е своеобразен апотеоз на култа към Мъск. Служителите се страхуват от него, обожават го и отдават живота си за него, а много често правят и трите неща едновременно.
Взискателният управленски стил на Мъск успява само защото компанията има извънземни (дори в буквалния смисъл) цели пред себе си. Докато останалите играчи от космическата индустрия се задоволяват да изпращат в Космоса техника, която прилича на реликви от 60-те години на миналия век, SpaceX си поставя за цел да прави точно обратното. Ракетите за многократна употреба и космическите апарати са автентични технологии от новия век. Модернизацията на оборудването не е само във външния вид. Тя отразява постоянния стремеж на SpaceX към технологичен напредък и промяна на икономическото статукво в отрасъла. Мъск не просто иска да свали цената на изстрелването на сателити за доставки до космическата станция, той иска да я направи толкова ниска, че да стане икономически изгодно и практично да се осъществяват хиляди полети до Марс, което би позволило основаването на колония. Мъск иска да покори Слънчевата система и е създал единствената компания в света, където могат да работят и други хора, споделящи мечтата му.
Звучи невероятно, но останалите играчи в космическата индустрия са направили Космоса скучен. Руснаците, които до голяма степен доминират в изпращането на техника и хора в Космоса, го правят с оборудване на възраст от десетки години. Натъпканата капсула „Союз“, която транспортира хора до космическата станция, има механични копчета и компютърни екрани, които изглеждат непроменени от първия полет през 1966 г. Новите държави, включващи се в космическата надпревара, имитират с влудяваща прецизност руските и американски антични уреди. Когато млади хора влязат в космическата индустрия, те или се смеят, или плачат при вида на машините. Нищо не прави по-скучна работата с космически кораби от нуждата да бъдат управлявани с механизми, които за последно са били влагани в автоматичните перални от 60-те години. Работната среда е също толкова демоде, колкото и машините. Младите отличници, които тъкмо излизат от университета, са принудени да избират между няколко бавнодействащи военни подизпълнители и интересни, но слабо ефективни стартъпи.
Мъск успява да използва тези недостатъци на космическия бизнес и да ги превърне в предимства за SpaceX. Той представя компанията като всичко друго, но не и като традиционен космически подизпълнител. SpaceX е готината и напредничава фирма, която събира в себе си предимствата на Силициевата долина – безплатни замразени кисели млекца, възможност за купуване на дялове, светкавично вземане на решения и плоска корпоративна структура. Хората, които познават Мъск отблизо, са склонни да го описват повече като генерал, отколкото като изпълнителен директор – и има защо. Той е събрал истинска инженерна армия и си е извоювал правото да привлече всеки един професионалист, когото SpaceX иска.
Моделът за набиране на нови служители в SpaceX отдава значение на високия успех от най-добрите университети. Но повече внимание се обръща на търсенето на онези инженери, които са носители на личностни характеристики тип А. Специалистите по човешки ресурси на компанията търсят хора, които се представят добре на състезания по роботика, или любители на високите скорости, създали необичайно возило. Целта е да се открият онези хора, които съчетават страст и умения за работа в екип, но и не се боят да си изцапат ръцете.
Като много други технологични компании SpaceX също подлага потенциалните си служители на множество тестове и интервюта. Наградата за успешното решаване на задачите и доброто представяне на интервюто е среща със самия Мъск. Той провежда интервю с почти всеки един от първите хиляда служители на SpaceX, включително чистачките и техниците, и продължава да интервюира инженерите, когато компанията се разраства. Сред инженерите, които са ходили на интервю при Мъск, се носят легенди за тези разговори, като впечатленията са най-различни – от мъчителни преживявания до истинско удоволствие. Може да зададе един въпрос, а може и да разпитва кандидата повече. Почти винаги обаче поставя следната гатанка: „Стоиш на повърхността на Земята. Вървиш една миля на юг, една миля на запад и една миля на север. Стигаш точно на мястото, от което си тръгнал. Къде се намираш?“ Един от възможните отговори е на Северния полюс и повечето инженери успяват да го познаят. Мъск обаче продължава с втори въпрос „Къде другаде може да се намираш?“ Вторият възможен отговор е някъде близо до Южния полюс, където, ако извървиш една миля на юг, обиколката на Земята също е една миля. По-малка част от инженерите се сещат за този отговор и Мъск с радост ги подлага на нови гатанки и цитира нужните уравнения за решаването им. Като че ли не го интересува толкова дали човекът ще успее да отговори правилно, колкото дали описва добре проблема и пътя за решаването му.
Веднъж озовали се в SpaceX, новите служители бързо откриват сами дали са достойни за предизвикателството. Много от тях напускат само след няколко месеца, защото работната седмица е по-дълга от 90 часа.
Битува мнението, че в SpaceX има изключително голямо текучество. Компанията наистина е сменила много служители, но мнозинството от ключовите директори, които са били част от компанията при създаването й, все още работят за нея.
Някои от стажантите в SpaceX мечтаят да станат космонавти. Мъск е превърнал в свой личен приоритет създаването на добре изглеждащ космически скафандър, който да не прилича на човечето на „Мишлен“. Що се отнася до дестинациите за потенциалните космонавти, те могат да пътуват до космическите хабитати, до Луната или, разбира се – до Марс. SpaceX вече е започнала тестове на гигантска ракета, наречена Falcon Heavy, която ще стигне много по-далеч в Космоса от Falcon 9. Планиран е и друг, още по-голям космически кораб. За да се осъществи мечтата за подобна машина, служителите на SpaceX трябва да са ефективни и настъпателни. „Направете така, че производителността ви да е висока. Ако ви засипем с глупости, вдигнете шум по въпроса. Това не е качество, което се окуражава навсякъде, но в SpaceX се цени.“ И ако на някого му се струва прекалено грубо, така да бъде.
Според възгледите на Шотуел от SpaceX космическата надпревара се свежда до SpaceX и Китай, точка. А в по-мащабната картинка състезанието е за оцеляването на човечеството. „Ако мразите хората и смятате, че изчезването на човешката раса е окей, майната му! Не отивайте в Космоса. Ако мислите, че си струва хората да пресметнат рисковете и да си намерят втори дом, тогава трябва да се концентрирате върху решаването на този проблем и да сте готови да похарчите малко пари. Сигурна съм, че ще бъдем избрани от НАСА да изпратим на Марс съоръжения и превозни средства. След това първата мисия на SpaceX ще достави провизии, за да може хората, които отидат първи, да има къде да живеят, какво да ядат, както и какво да правят.“
Думи като тези вдъхновяват и удивляват хората в космическата индустрия, които от години се надяват да се появи компания, способна да революционализира пътуването в Космоса. Експертите по аеронавтика изтъкват, че двадесет години след като братята Райт започват своите експерименти, пътуването във въздуха се е превърнало в нещо обичайно, за разлика от изстрелването на ракети, което изглежда е в застой. Стигнали сме до Луната, изпратили сме изследователска машина на Марс и сме наблюдавали Слънчевата система, но всичко това все още спада към свръхскъпите единични проекти.
Преводач: Никола Тодоров
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари