Канадци са патентовали надуваем асансьор до космоса

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 август 2015 в 08:00 6414 0

Канадската компания Thoth Technologies патентовала конструкция на космически асансьор и е готова да започне работа по създаването му.

Според изчисленията 20-километровата надуваема кула ще намали разходите за ракетно гориво с една трета.

Авторите на проекта смятат, че такъв космически асансьор ще бъде отлична отправна точка за завладяването на космическото пространство.

Готовият проект ще бъде огромна надуваема кула, висока 20 километра. В горната част на кулата ще се намира площадка, която може да се използва за различни цели. Например, може да се използва за зареждане и презареждане на космически кораби или дори от тази платформа може да се пускат в дълбокия космос космически апарати. В общи линии, пътуването в космоса ще стане по-просто и земната гравитация вече да не е сериозна пречка по пътя към космоса. В момента, за да се преодолее земната гравитация се нуждаем от мощни ракетни двигатели и огромно количество гориво.

Класическият асансьор

В класическия вариант космическият асансьор е просто един кабел, единият край на който е фиксиран на повърхността на Земята, а другият, прикрепен към противотежест на геостационарна орбита. Противотежестта трябва да е с размера на астероида и ще помогне за стабилизиране на структурата. Центробежната сила дърпа кабела и го предпазва да не падне.

Проблемът е, че при необходимата дължина на кабела от 35 786 км собственото му тегло става чудовищно. В момента не съществува материал, който би издържал на натоварванията (включително съвременните композитни материали, графенови нанотръби, нанотръби от боров нитрид и диамантени нановериги).

Схема на класическия космически асансьор (изображение: Peter Debney).

Канадският проект

Канадската компания Thoth Technology е тръгнала по един по-малко амбициозен път. Височината на кулата, за която е издаден патент в САЩ на 21 юли 2015, ще бъде "само" 20 километра, състояща се от множество надуваеми секции. Нейният купол е увенчан от стартовата площадка с диаметър 230 м. Издигането на товари се извършват по два начина: Във вътрешността на кулата по пневматична тръба или отвън с помощта на устройства, подобни на механични паяци.

Космическият асансьор на Thothx (изображение: thothx.com).

Кулата ще бъде оборудвана с една или повече палуби, от които може да се стартират сателити с полезен товар. Може би 20 км не звучи толкова впечатляващо като 36 000 км, но кулата на канадската компания ще бъде 20 пъти по-висока, отколкото всяка друга построена от хората в момента в света. И ще бъде достатъчно висока, за да се намалят разходите за космическите изстрелвания с около една трета.

Площадката на космическия асансьор на Thothx (изображение: thothx.com)

Канадските инженери предлагат да се направи кула от армирани надуваеми секции с вътрешен асансьор.

Гигантската надуваема кула не трябва да се люлее от вятъра, но самата конструкция е прекалено висока за ползване на котви. Поради тази причина, специалистите предлагат да се използва система от маховици, които осигуряват динамична устойчивост и ще действат като компресори за конструкцията. Маховиците ще регулират налягането и ротацията, за да се компенсира всяко огъване на кулата и ще я държат във фиксирано състояние през цялото време.

В основата на кулата ще се монтират компресори, които регулират налягането и така се придава твърдост на секциите. Най-трудната част от проекта е изграждането и топлинната защита на ракетните площадки. Реактивната струя може да стопи дори скали и създава допълнително налягане, което трябва да се вземе предвид при изчисляване на мощността на компресорите и стабилизаторите.

Основната цел на кулата Thoth ще бъде стартирането на космически кораби от върха на кулата. Тя ще действа като стартова площадка и ще замени първата степен на ракетата носител. Също така може да се използва за кацане и презареждане. Освен това, на кулата може да се извършват научни изследвания, дистанционни наблюдения. Предвижда се, че конструкцията ще заеме своето място в туризма и комуникациите.

Наблюдавайки изпитанията на ракета SpaceX Grasshopper за многократна употреба, изпълнителният директор на Thoth Technology Керълайн Робъртс (Caroline Roberts) заяви: "Кацането на шлеп, намиращ се на морското равнище е впечатляваща демонстрация, но кацане на дванадесет мили над морското равнище ще се превърне в нещо голямо. Това ще ни накара да възприемаме космическите полети  почти същия начин както сега гледаме на самолетните полети."

Канадските инженери планират да опитат проекта си в по-малки версии на кулата високи 25 и 150 метра.