„Константата“ на Хъбъл е променлива, показва изследване върху над 1000 свръхнови

Ваня Милева Последна промяна на 17 май 2021 в 00:01 19880 0

Илюстрация на разширяващата се Вселена. Кредит: NAOJ.

Международен екип астрономи анализира база данни с над 1000 експлозии на свръхнови, откри че моделът, който най-добре описва разширяването на Вселената, трябва да се основава на променлива константа на Хъбъл. Това означава, че константата на Хъбъл изобщо не е истинска константа, а че се променя с времето -

Ако се докаже, че анализът е правилен с бъдещи, по-висококачествени данни от телескопа "Субару" и други обсерватории, тези резултати могат да сочат все още неизвестна физика, работеща в космическия мащаб.

Наблюденията на Едуин Хъбъл преди повече от 90 години, показващи разширяването на Вселената, остават крайъгълен камък на съвременната астрофизика. Но когато се влезе в подробности в изчисляване на това колко бързо се е разраствала Вселената по различно време от нейната история, учените изпитват затруднения да получат теоретични модели, които да съответстват на наблюденията.

За да реши този проблем, екип, ръководен от Мария Дайноти (Maria Dainotti), асистент в Националната астрономическа обсерватория на Япония и Висшия университет за напреднали изследвания, SOKENDAI в Япония и учен от Института за космически науки в САЩ, анализира каталог от 1048 свръхнови, които експлодират по различно време от историята на Вселената. Екипът установява, че теоретичните модели могат да бъдат направени така, че да съответстват на наблюденията, ако една от константите, константата на Хъбъл (H 0), се променя с времето.

„Установяваме, че H 0 еволюира с червено изместване“, заявява Мария Дайноти.

Има няколко възможни обяснения за очевидната промяна в константата на Хъбъл. Вероятна, но скучна възможност е да съществуват наблюдения в извадката от данни, които са пристрастни. За да помогнат за коригиране на потенциални пристрастия, астрономите използват камерата Hyper Suprime-Cam на телескопа "Субару", за да наблюдават повече по-слаби свръхнови. Данните от този инструмент ще увеличат извадката от наблюдавани свръхнови в ранната Вселена и ще намалят несигурността в данните.

Но ако текущите резултати се задържат при по-нататъшно разследване, ако константата на Хъбъл всъщност се променя, това отваря въпроса каква е движещата промяна. Отговорът на този въпрос може да изисква нов или поне модифициран астрофизичен модел.

Резултатите от това изследване “On the Hubble Constant Tension in the SNe Ia Pantheon Sample”, MG Dainotti et al., ще бъдат публикувани в Astrophysical Journal на 17 май.

Източник: Charting the Expansion History of the Universe with Supernovae