Леден вулкан избухна на масивна комета, която ще мине покрай Земята

Ваня Милева Последна промяна на 18 октомври 2023 в 14:13 1902 0

Кометата 12P/Понс-Брук (12P), заснета на 8 октомври, с ясно видими 'рога' в комата на кометата.

Кредит Comet Chasers/Richard Miles)

Кометата 12P/Понс-Брук (12P), заснета на 8 октомври, с ясно видими "рога" в комата на кометата.

Криовулканична комета, която ще се доближи най-близо до Земята през следващата година, отново показа отличителните си "рога" след второто си голямо изригване за четири месеца.

Астрономи засякоха мощно изригване на кометата 12P/Понс-Брук на 5 октомври. Белег на това е десетократното повишаване на яркостта на космическото тяло заради допълнителната светлина, отразяваща се от нейната разтегната кома - атмосферата около ядрото на кометата, която свободно излиза и се образува, когато скалата се приближи до Слънцето и нейният лед се сублимира. През следващите дни комата на кометата се разширява допълнително и оформя странни "рога".

В момента кометата се движи към Земята и вътрешната слънчева система.

Не се очаква обаче да има пряко въздействие върху нашата планета. Въпреки това ще може да се наблюдава с невъоръжено око когато ще е най-близо до Земята на 21 април 2024 г. След това нашата звезда ще я катапултира обратно отвъд Слънчевата система.

Кометата няма да се върне до 2095 г.

Сравнение на това как е изглеждала изригващата комета на 5 октомври (вляво) и 7 октомври (вдясно). Рогата са се развили ясно в рамките на два дни след първоначалното изригване. Кредит: Eliot Herman

Кометата 12P/Понс-Брукс

Известно е, че космическото тяло, наречено 12P/Понс-Брукс, има ледени вулкани или е криовулканична комета. Ядрото ѝ е твърдо и има приблизителен диаметър от 30 километра. Прах, газове и лед, които действат подобно на карбонизацията в газирана напитка, съставляват нейното ядро.

Когато Слънцето го нагрее, налягането в неговата криомагма продължава да нараства, докато въглеродният окис и азотът не избухнат и отломки от лед не излязат през огромни пукнатини в обвивката на ядрото.

Странната форма на комата на кометата вероятно се дължи на неправилната форма на нейното ядро.

Понс-Брукс преживя това два пъти в рамките на четири месеца. Първият път се случва на 20 юли, когато астрономите успяват да видят как космическото тяло взривява повърхността си за първи път от последните 69 години. По това време комата на кометата се разширява до 230 000 километра, което е с около 7000 повече в сравнение с нейното ядро.

Кометата е приблизително толкова голяма, колкото известната Халеева комета и дори се нарича комета от Халеев тип поради своята слънчева орбита, която изминава за 71 години.

Позицията на 12P в орбитата му около Слънцето на 13 октомври. Кредит: SpaceReference.org

Въпреки че ще бъде най-близо до планетата ни и следващия април, се смята, че кометата ще има +4 звездна величина, така че може да бъде видима и през май и юни 2024 г. Кометата ще блесто най-ярко в небето на 2 юни 2024 г.

В момента кометата е част от съзвездието Херкулес. Може да се наблюдава в посока изток-североизток с 36 градуса височина над хоризонта. Докато се приближава до Земята, космическото тяло може да продължи да изригва още по-мощно, отколкото досега.

Източник: Massive Comet 3x as Big as Mount Everest Has Blasted, Now Hurtling Towards Earth, sciencetimes