Млади астрофизици: псевдонауката вън от БАН!

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 март 2017 в 08:30 11778 0

Преди 2 седмици 67 български студенти и докторанти от страната и чужбина изразиха възмущение от медийните изказвания на доц. Лъчезар Филипов (Институт за космически изследвания и технологии, БАН) чрез отворено писмо, в което поискаха оставката му.

Публикуваме отворено писмо на астрофизици от Института по астрономия на БАН до председателя на академията, в което те обявяват подкрепата си за студентите и разкриват негативното влияние, което случаят оказва на тях и на работата им.

Писмото им гласи:

ОТВОРЕНО ПИСМО

До акад. Юлиан Ревалски, Председател на Българската академия на науките

Уважаеми акад. Ревалски,

Наскоро в медиите беше разпространено отворено писмо на 67 български студенти и докторанти, съдържащо критики към псевдонаучните медийни изяви на доц. Лъчезар Филиповот ИКИТ (линк в приложението). От години насам сме запознати с този проблем, въпреки че досега не сме го адресирали директно към Председателя на Академията. Като млади астрофизици с интерес за бъдещо развитие в БАН, ние се обръщаме към Вас в подкрепа на писмото на студентите.

Намираме досегашното медийно мълчание по темата от страна на ръководствата на БАН и ИКИТ за необяснимо. Считаме, че случаят е показателен за нуждата от сериозно засилване на връзките на БАН с обществеността – това би помогнало на хората да правят разлика между наука и лъженаука. Много от провежданите в БАН научни изследвания са цитирани и предизвикват интерес в световната научна общност, но към момента липсва добра политика за тяхното разпространение сред по-широка аудитория, на леснодостъпен език.

С уважение,

гл. ас. д-р Георги Латев, Институт по астрономия с Национална астрономическа обсерватория (ИА с НАО), БАН; e-mail: glatev (at) astro.bas.bg

ас. Александър Куртенков, ИА с НАО, БАН; e-mail: kurtenkov (at) astro.bas.bg

гл. ас. д-р Светла Цветкова, ИА с НАО, БАН; e-mail: stsvetkova (at) astro.bas.bg

гл. ас. д-р Благовест Петров, ИА с НАО, БАН; e-mail: bpetrov (at) astro.bas.bg

ас. Григор Николов, ИА с НАО, БАН; e-mail: gnikolov (at) astro.bas.bg

ас. Пламен Николов, ИА с НАО, БАН; e-mail: pnikolov (at) astro.bas.bg

Цветан Цветков, ИА с НАО, БАН, докторант; e-mail: tstsvetkov (at) astro.bas.bg

Стефан Георгиев, ИА с НАО, БАН; e-mail: sgeorgiev (at) astro.bas.bg

P.S.

Бихме желали да добавим следните индивидуални коментари за влиянието, което медийните изяви на Лъчезар Филипов оказват на Академията и директно на нас:

„Считам, че търпението и отложеното действие по отношение на дискредитацията на институцията БАН, на учените в нея и на астрономията като наука са недопустими. В объркан и противоречив свят като нашия, завладян от мистика и лъжепророчества, най-малко се нуждаем от опити за академична реанимация на езотерични приумици. В тази връзка и в подкрепа на писмото на младите ни колеги зад граница, призовавам научната общност в академията и лично Председателя акад. Юлиан Ревалски и чл. кор. Петър Гецов за реципрочни и ефективни реакции и действия против произвола на твърденията и поведението в медиите на доц. д-р Лъчезар Филипов от Института по космически изследвания и технологии.“

(Георги Латев, 31 г.)

„Като член на комисията в Националната олимпиада по астрономия, лектор на астрономически събития и ръководител на групи в лагер-школи контактувам с множество гимназисти и студенти със сериозни научни познания и интереси – хора, които биха били значителна придобивка за всяка научна институция. Редовно се случва след медийна изява на Лъчезар Филипов те да ми задават въпроси като “Този наистина ли е луд?”, “Как може да не са го уволнили досега?”, “И другите в БАН ли са такива?”. Писнало ми е да отговарям на тези въпроси, а и усещам, че отговорите ми трудно се асимилират от хора извън Академията. Гадно ми става.“

(Александър Куртенков, 26 г.)

„Медийните изяви на доц. д-р Л. Филипов относно извънземни, венчелистчета и гущери на Венера, нещо, което диша под повърхността на Марс, нещо, което засмуква слънчева плазма от енергийни дупки, обявяване на България като остров на неграмотност и т.н., са абсолютно недопустими за служител на Българската академия на науките. Чрез такива прояви той уронва престижа на Академията и нейните служители, на науката като цяло и в частност на астрономията. Това допринася единствено за отблъскване на обществото и младите бъдещи учени от Академията, естествения интерес към науката и развитието ѝ в България. Обидно е и за младите учени като нас.“

(Светла Цветкова, 31 г.)

„Който и да е учен, независимо от авторитета и титлите, преди всичко е длъжен да изявява адекватни и вярни позиции пред обществото и преди всичко е длъжен да бъде скептичен; изисква го позицията, която заема пред обществото. Бях изключително изненадан, когато научих за медийната слава на доц. Л. Филипов, тъй като въпросите, които разисква, са най-малкото неадекватни, невярни и неприсъщи за един себеуважаващ се учен. Неприятно изненадан съм и от инертността на ръководствата на БАН и ИКИТ по този въпрос. Смятам, че медийното поведение от на г-н Филипов в комбинация с бездействието на ръководствата на ИКИТ и БАН са катастрофални за Академията.“

(Благовест Петров, 30 г.)

„Всички учени в Българска академия на науките носят морална отговорност пред науката и знанието, които пряко повлияват интелектуалното издигане на обществото ни. Действията и изказванията на доц. Лъчезар Филипов от ИКИТ, БАН встрани от неговите научни търсения,свързани с псевдонаучните му забежки, граничат с фантастиката и в никакъв случай не кореспондират с професионализма и достиженията на работещите в БАН.“

(Пламен Николов, 30 г.)