На живо: НАСА и Боинг подготвят трети опит за изстрелване на тестовата пилотирана мисия Starliner

Ваня Милева Последна промяна на 05 юни 2024 в 10:09 1867 0

Кредит NASA/Joel Kowsky

Ракетата Atlas V на United Launch Alliance с космически кораб CST-100 Starliner на Боинг на борда се вижда на стартовата площадка в Space Launch Complex 41 преди тестовия полет на екипажа на Боинг на НАСА, петък, 31 май 2024 г. в базата на космическите сили Кейп Канаверал във Флорида. Летателният тест ще бъде първото изстрелване с астронавти на космическия кораб на Боинг CFT-100 и ракетата Atlas V на United Launch Alliance до Международната космическа станция като част от програмата за комерсиални полети с екипажи на агенцията. Тестовият полет ще бъде демонстрация от край до край на транспортната система на екипажа на Боинг и ще превозва астронавтите на НАСА Бъч Уилмор и Суни Уилямс до и от орбиталната лаборатория.

Ракетата Atlas V на United Launch Alliance с космически кораб CST-100 Starliner на Боинг на борда се вижда на стартовата площадка в Space Launch Complex 41 преди летателния тест на екипажа на Боинг на НАСА, петък, 31 май 2024 г. в базата на космическите сили Кейп Канаверал във Флорида. Летателният тест на е първото изстрелване с астронавти на космическия кораб на Боинг CFT-100 и ракетата Atlas V на United Launch Alliance до Международната космическа станция като част от програмата за комерсиални полети с екипажи на агенцията. Тестовият полет ще бъде демонстрация от край до край на транспортната система на екипажа на Боинг и ще превозва астронавтите на НАСА Бъч Уилмор и Суни Уилямс до и от орбиталната лаборатория. NASA/Joel Kowsky

Днес предстои третият опи да се осъществи първият полет с екипаж на космическия кораб Starliner на Боинг. Последният път изстрелването бе прекратено на финалната линия, когато един от трите допълнителни компютъра се сблъска с проблеми.

Проблемът идва от това, което НАСА описва като "неизправен източник на разпределение на енергията", който бе коригиран на 2 юни от инженерите на United Launch Alliance (ULA). Екипът за управление на мисията Starliner поиска да продължи в следващ опит за изстрелване на 5 юни в 10:52 EDT (17:52 българско време).

Тестовият полет с екипаж на Starliner ще се осъществи повече от четири години след като SpaceX стартира първите си мисии с астронавти, използвайки своя космически кораб Crew Dragon. И двете компании спечелиха многомилиардни договори от НАСА за осигуряване на транспорт на астронавти като част от програмата за комерсиални пилотирани полети.

Мисията на SpaceX изпрати повече от 50 души в космоса в рамките на 13 полета, 12 от които бяха до МКС. Боинг работи за преодоляване на дългогодишно забавяне поради многобройни технически проблеми, които струват на компанията над 1 милиард долара.

След като мисията CFT приключи, Боинг ще работи с НАСА, за да завърши сертифицирането на Starliner за пълноценни мисии с екипаж, които могат да започнат най-скоро през пролетта на 2025 г.