Стартът на Starliner бе прекратен. Кога Боинг ще се опита да тества космическата си капсула с екипаж отново? (Обновена)

Капсулата Starliner на Боинг имаше изтичане на хелий в един от двигателите си, но все още се планира да бъде изстреляна на 1 юни за първия си полет с екипаж до Международната космическа станция

Ваня Милева Последна промяна на 01 юни 2024 в 00:00 3471 0

Космическият кораб Боинг CST-100 с капсулата Starliner на върха на ракетата ULA Atlas V с екипажен портал в позиция на Space Launch Complex-41 в космическия център Кенеди, 5 май 2024 г. в Кейп Канаверал, Флорида.

Кредит : Flickr/NASA/Joel Kowsky (CC BY-NC-ND 2.0 DEED)

Боинг подготвя своя космически кораб Starliner за първия си полет с екипаж. Над капсулата се работи повече от десетилетие и този исторически полет ще помогне да започне нова ера за американската космическа индустрия.

Обновяване:

United Launch Alliance обяви, че се е случило автоматично задържане, задействано от компютъра, 3 минути и 50 секунди преди излитане.

Днес няма да има стартиране на Starliner.

Астронавтите на НАСА - Бъч Уилмор и Суни Уилямс - вече излязоха от капсулата, за да се върнат в помещенията на екипажа.

Боинг и ULA може да опитат нов опит за изстрелване в неделя, 2 юни, ако успеят да разрешат проблема навреме.

***********

Капсулата Starliner е планирано да бъде изстреляна на 1 юни в 19:25 българско време или в 12:25 ч. местно време в Кейп Канаверал във Флорида. Капсулата ще се движи върху ракета Atlas V, която никога досега не е летяла в мисия с екипаж.

Тази мисия трябваше да излети през май, но дефектен клапан в ракетата причини забавяне. Вентилът бе сменен, но техниците откриха изтичане на хелий в един от двигателите на Starliner. В крайна сметка НАСА реши, че изтичането не е проблем и определи нова дата за изстрелване.

"Бихме могли да се справим с това конкретно изтичане, дори ако този процент на изтичане нарасне до 100 пъти“, заявява Стив Стич (Steve Stich) от НАСА по време на брифинг на 24 май.

Къде можем да гледаме старта на Starliner?

НАСА ще предава на живо изстрелването на своя уебсайт, както и на канала си в YouTube. Уебкастът ще започне около 4 часа преди излитането. Агенцията също така планира да излъчи скачването на Starliner с Международната космическа станция (МКС) на 2 юни.

Видео предаване денонощно на живо от космическия център Кенеди и Кейп Канаверал от SpaceFlightNow:

Каква е мисията на Starliner?

Тъй като това е първият тестов полет на Starliner с екипаж, целта е просто двамата му пътници да бъдат отведени безопасно до МКС и обратно. Двамата астронавти на борда на този полет са Бъч Уилмор и Сунита Уилямс, всеки от които вече е бил на МКС два пъти. Планът е те да останат на борда на МКС около седмица, преди да се върнат на Земята. По време на мисията астронавтите и техните техници от космически кораби на Земята ще тестват хардуера и софтуера на Starliner, за да се уверят, че ще бъде безопасен за бъдещи мисии.

Какво означава това за космическите полети изобщо?

НАСА възложи на Боинг и SpaceX подобни договори през 2014 г. за изграждане на капсули за транспортиране на астронавти до и от МКС. Досега Starliner на Боинг изоставаше от капсулата Dragon на SpaceX, която направи първия си полет с екипаж през 2020 г. Сега наличието на две опции за пътуване за достигане до МКС може да промени начина, по който космическите полети работят в САЩ. SpaceX доминира в пилотираните космически полети в САЩ от години, така че това може да отвори по-широко поле за конкуренция в орбиталните полети.

Източник: Starliner launch: When is Boeing testing its crewed space capsule?,  New Scientist