Intuitive Machines станаха първата частна компания, която кацна меко на Луната.
Спускаемият апарат на компанията, наречен "Одисей" (Odysseus или IM-1), стартира миналата седмица и кацна на 23 февруари 2024 г. в 1:23 ч. българско време на 80 градуса южна ширина на Луната в кратера Малаперт A. Това е най-близкото кацане до Южния полюс на Луната.
Веднага след кацането сигналът бе изгубен за известно време, но след това връзката бевъзстановена.
Новото успешно кацане не само позволи на Съединените щати да се върнат на Луната след 52-годишно прекъсване, но и да достигнат близо до южния полюс на Луната за първи път в историята на космическите изследвания на Земята - постижение, което медиите наскоро погрешно приписван на индийския спускаем апарат.
Самият модул за кацане представлява шестоъгълник със слънчеви панели с мощност 200 вата. Той няма вътрешен нагревателен модул за двуседмичната лунна нощ, което прави дългосрочната му работа на Луната малко вероятна. За разлика от всички спускаеми апарати досега, преди кацане Odyssey пусна специален микромодул за изображения, наречен EagleCam, върху лунната повърхност. Той се опита за първи път в историята да запише кацането на Луната от трета страна и да предаде видеото му чрез Wi-Fi към самия модул. Той от своя страна предаде видеото на Земята.
Мекото кацане на Луната е изключително трудна задача. Опитвано е около дузина пъти през този век, повечето пъти неуспешно. Само Китай успя от първия път. Опитите за кацане на европейски, израелски, японски и руски космически кораби бяха неуспешни: само един от японските кораби успя да кацне меко на Луната, но след това не успя да заработи пълноценно. Друг спускаем модул на американска частна компания се провали през януари 2024 г. Затова кацането на Odyssey е голям успех за частната компания. Заслужава да се отбележи, че тя планира второ кацане на Луната през 2024 г.
Общата първоначална маса на Odyssey е 1900 килограма, от които само 100 килограма са полезен товар. Той включва повече от десетина инструменти, половината от които принадлежат на НАСА, а останалите на частни клиенти. Инструментите на борда не могат ефективно да определят наличието на вода в почвата (няма неутронен спектрометър), най-интересният полезен товар в тази мисия е ограничен главно до камери, както и експериментален модул за осигуряване на радиовръзката и навигацията на Луната, което е тест за следващите пилотирани мисии.
Сравнително новата технология, която бе планирано да бъде тествана по време на кацането на Луната, бе отстраняването на лунния прах с помощта на електрическо поле. По-рано тази технология бе проверена на борда на МКС, но лунният прах по време на кацане на спускаемия модул има различна плътност и параметри, отколкото при тестовете на МКС.
Лунният прах е основен проблем за мисиите на хората до Луната. Досега той не доведе до трагични последици поради кратката продължителност на мисиите. Новите мисии до Луната в бъдеще включват дълъг престой там, което прави автоматичното обезпрашаване много актуално.
Горните слоеве на лунната повърхност съдържат малко вода. Воден лед в сериозни количества може да се намери само в лавовите тръби, огромни пещери с диаметър от стотици метри до километри. Въпреки че входовете им излизат на лунната повърхност, изследването им е много трудно, тъй като по същество това е алпинистка задача, а съществуващите лунни скафандри не са подходящи за такива дейности. Автоматичните машини не се справят.
Кратерът Малаперт А. Кредит: Wikimedia Commons
В същото време радарните отражения на полярните региони на Луната показват големи повърхностни отлагания на воден лед в зоните с постоянна сянка.
Откриването на вода на Луната би имало голямо значение, както за науката, така и за бъдещите мисии. Досега обаче никой не е кацал близо до полюса.
Наличието на вода тук стана известно едва през 21 век, а повечето кацания на Луната са извършени преди половин век.
Апаратът "Одисей" на частната американска компания Intuitive Machines стана първият кацнал в тази зона.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари