Изследователи предлагат изчислителен подход, който може да предоставя данни за аеродинамичното съпротивление по-ефективно в ранните етапи на проектирането на самолети.
Те се надяват, че инструментът AeroMap, който ефективно визуализира връзката между геометричните свойства и аеродинамичните свойства, използван досега за състезателни автомобили, ще помочне на инженерите да оптимизират разработването на по-безопасни и по-икономични самолети, с по-малък разход на гориво.
Съпротивлението е аеродинамичната сила, която се противопоставя на движението на самолета във въздуха. Възможността за точно прогнозиране на съпротивлението в ранен етап на проектиране помага на инженерите да избегнат по-късни корекции, които могат да доведат до допълнително време и разходи. Надеждните ранни оценки могат също да намалят необходимостта от продължителни и скъпи тестове в аеродинамичен тунел или мащабни компютърни симулации.
AeroMap, софтуер, разработен от изследователи от Университета в Съри, оценява съпротивлението за различни конфигурации на крилото и тялото, работещи при скорости, близки до скоростта на звука.
AeroMap предоставя набори от данни до 10 до 100 пъти по-бързо
В проучване, публикувано в Aerospace Science and Technology, изследователите показват как AeroMap предоставя набори от данни до 10 до 100 пъти по-бързо от висококачествените симулации, предлагани в момента на пазара, като същевременно поддържа добра точност.
"Нашата цел е да разработим метод, който осигурява надеждни трансзвукови аеродинамични прогнози за редица конфигурации, без високите изчислителни разходи за симулации в пълен мащаб", коментира д-р Реджиш Джесудасан (Rejish Jesudasan), научен сътрудник в Университета в Съри и водещ автор на изследването.
"Като предоставя надеждни резултати по-рано в процеса на проектиране, AeroMap намалява необходимостта от скъпи редизайн и многократни тестове в аеродинамичен тунел. Той също така осигурява нивото на детайлност, от което инженерите се нуждаят, за да усъвършенстват концепциите по-ефективно и с по-голяма сигурност."
Подходът позволява на AeroMap да улови основните ефекти на съпротивлението
AeroMap комбинира редуцирана форма на уравненията на Навие-Стокс (вижте най-долу какво представляват уравненията на Навие-Стокс), които описват въздушния поток, с модел на тънкия граничен слой въздух, който се движи по повърхността на самолета.
Изследователският екип твърди, че този подход позволява на AeroMap да улови основните ефекти на съпротивлението без високите изчислителни изисквания на по-подробни симулации. В резултат на това той предоставя практичен инструмент за ранните етапи на проектирането на самолети, когато инженерите се нуждаят от резултати, които са едновременно надеждни и бързи.
Много съществуващи модели все още разчитат на емпирични методи, разработени преди няколко десетилетия. Въпреки че те остават широко използвани, те могат да бъдат по-малко точни, когато се прилагат към съвременни, високоефективни конструкции на крила. AeroMap е валидиран спрямо данни от аеродинамични тунели на НАСА, като резултатите показват близко съответствие между неговите прогнози и експериментални измервания, което показва неговата пригодност за устойчиво разработване на самолети, според прессъобщение.
Прогнозиране на свръхзвуковите характеристики на конфигурациите на самолетите
Проучването описва, че точното прогнозиране на характеристиките на аеродинамичното съпротивление в широк диапазон от конфигурации на крилото и тялото е от решаващо значение в ранните етапи на проектиране на свръхзвукови търговски транспортни самолети.
Изследователите представят рамката AeroMap за бързо генериране на аеродинамични карти на ефективността за оценка както на аеродинамични характеристики на конфигурациите на крилото и тялото както при проектни условия, така и при работа в условия, различни от първоначалната му, оптимизирана проектна схема. Последното се случва, когато се променят външни фактори като например вариации в натоварването или околната среда. Вместо да изчисляват за идеалните условия, инженерите анализират състоянието на самолета при тези променени, извънпроектни условия, за да разберат как ще се държи съоръжението и да го оптимизират.
Според изследователите прогнозите на рамката за началото на дивергенцията на съпротивлението при различни конфигурации на крилото и тялото подчертават важността на отчитането на взаимодействията между вискозната свиваемост и прогресията на ударната сила по обхват, фактори, които не се отчитат от метода на Корн-Лок-Мейсън.
"С изчислителни разходи, поне с един до два порядъка по-ниски от тези на висококачествените моделни изследвания, AeroMap е подходящ за проучвания на конфигурацията търговия в ранната фаза на проектиране", казват изследователите в проучването.
Справка: Enhancing rapid drag analysis for transonic aircraft configuration trade studies; Rejish Jesudasan, John Doherty, Simão Marques; Aerospace Science and Technology; Volume 168, Part A, January 2026, 110727; https://doi.org/10.1016/j.ast.2025.110727
Източник: Fast, accurate drag predictions could help improve aircraft design, University of Surrey
Още по темата
Технологии
Намаляване на шума от самолетите - с по един децибел на всяка стъпка
Физика
Направете тези четири класически коктейла и станете експерт по динамика на флуидите (видео)
Физика
Експерименти в аеродинамичен тунел поставят под въпрос теорията за турбулентността
















Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Gunteer
Престижна награда от БАН спечели главният редактор на НаукаOFFNews
Християнин
Това е кралят на тиквите: Тиквата му тежи над един един тон
dolivo
Сахара очаква 75% увеличение на валежите до 2100 г.
dolivo
Земната ябълка: стара култура за новите климатични времена