На живо: НАСА изстрелва лунната ракета Артемис 1 (видео, обновява се)

Ваня Милева Последна промяна на 16 ноември 2022 в 08:02 11047 0

Често отлаганият лунен тестов полет на НАСА Артемис 1 излетя в 08:47 българско време от стартова площадка 39B в космическия център Кенеди на НАСА в Кейп Канаверал, Флорида, в сряда сутринта.

Артемис 1 вече е в околоземна орбита и се движи с над 20 000 kм/час.

За първи път ракетата на НАСА SLS и Орион на НАСА летят заедно. Артемида I започва нова глава в човешкото изследване на Луната.

Директорът на НАСА по изстрелването на Артемида Чарли Блекуел-Томпсън направи това изявление малко след изстрелването на ракетата:

"От името на всички мъже и жени в нашата велика нация, които са работили, за да обединят този хардуер, за да направят този ден възможен, и за поколението Artemis, това е за вас.“

Артемис 1 вече е на път към Луната.

Орион ще пътува по-далеч от всеки друг космически кораб, предназначен за хора, достигайки до 450 000 километра от Земята и до 64 000 километра отвъд обратната страна на Луната.

Очакваната дата на падане е 11 декември в Тихия океан край бреговете на Сан Диего.

Следим за вас предаването на живо на обратното броене и първия полет на космическата система за изстрелване на мисията  Артемис I на НАСА.

До моментта от обратното броене четирите спомагателни захранващи блока на SLS основния етап трябва да преминат своята процедура „предстартова подготовка“. Метеорологичните условия изглеждат благоприятни за изстрелване тази сутрин.

***

Обновяване

08:57  Артемис 1 вече е в околоземна орбита.

08:56 След малко над 7 минути полет Artemis 1 се движи с над 20 000 kм/час

08:43
Т-минус 5 минути. Всички системи все още работят за продължаване на обратното броене на Artemis 1. Извършва се херметизиране на резервоара за гориво на основната степен. В момента системата за прекратяване на полета на лунната ракета SLS е активирана.

08:41
Т-минус 7 минути и 30 секунди. Полетното оборудване на космическия кораб Orion се захранва в момента. Това са сензорите, които ще проследяват натоварванията и параметрите на околната среда на космическия кораб през целия му 25-дневен полет в космоса.

08:34
Директорът на тестовете на НАСА Джеф Сполдинг съобщава, че в момента няма ограничения за изстрелването на лунната ракета Artemis 1.

08:16
Коментаторът на обратното броене на НАСА казва, че по груби изчисления мисията Артемис 1 може да излети не по-рано от 1:45  EST (08:45 българско време).

08:16
Инженерите на НАСА са оценили някакъв хлабав материал, подобен на уплътнение, наречен RTV, около сензор от външната страна на космическия кораб Orion, който изглежда вероятно ще падне от ракетата по време на изстрелването. Мениджърите определят, че рискът от повреда на ракетата е приемлив.

08:06
Прозорецът за изстрелване на Artemis 1 вече е отворен в космическия център Кенеди и продължава до 3:04 сутринта EST (10:04 българско време). НАСА не е определила ново време за изстрелване на целта, след като обратното броене изостава от графика тази вечер.

Артемис I е първият интегриран полетен тест на ракетата Space Launch System (SLS) на НАСА, космическия кораб Orion без екипаж и наземните системи в космическия център Кенеди във Флорида на агенцията. SLS е свръхтежкотоварна ракета носител с безпрецедентна мощност и възможности, която осигурява основата за човешки изследвания отвъд орбитата на Земята. Orion е новият пилотиран космически кораб на НАСА за мисии в дълбокия космос, който ще служи като изследователско превозно средство, което ще транспортира екипаж до космоса, ще осигури възможност за аварийно прекъсване, ще поддържа условията за живот на астронавтите по време на техните мисии и ще осигури безопасно повторно навлизане в атмосферата от скорости на завръщане от дълбокия космос. Мисията Артемис I ще проправи пътя за тестов полет с екипаж и бъдещо изследване на Луната като част от мисията Артемис.