Надявахме се, че ще е ярка, но кометата C/2021 O3 PanSTARRS се разпадна

Ваня Милева Последна промяна на 05 май 2022 в 11:46 7657 0

Илюстрация на комета от Облака на Оорт, докато преминава през вътрешната слънчева система с прах и газ, които се изпаряват в опашката ѝ. Кредит: NASA/SOFIA/Lynette Cook

Кометата C/2021 O3 (PanSTARRS) – която мнозина се надяваха да изглежда ярка в нашето небе около началото на май 2022 г. – не оцеля при близкото си преминаване покрай Слънцето или перихелия си през април, съобщиха астрономи на 2 май:

Наблюденията, проведени с телескопа Lowell Discovery на 29 април 2022 г., показват, че кометата C/2021 O3 (PANSTARRS) се е разпаднала… Кометата е била на 0,38 AU от Слънцето, 0,70 AU от Земята… по време на тези наблюдения. (1 AU=разстоянието Земя-Слънце, 149 милиона км)

Астрономите са наблюдавали кометата да се появи отново след нейния перихелий на 21 април. Това, което са откриват, не е комета, а дифузно сияние, което според тях е вероятно:

... прахов облак или област от отломки, които са остатък от разпадането на ядрото, събитие, което вероятно е свързано с близкото преминаване на кометата в перихелий на 21 април на 0,29 AU от Слънцето.

И така, заедно с кометата, пропаднаха и надеждите на любителите-наблюдатели на небето да зърнат кометата с бинокъл.

Горещо твърде горещо

Астрономите откриват тази комета през юли 2021 г., когато все още е далеч от Слънцето.

Най-близката й точка до слънцето – на 21 април 2022 г. – на 0,29 астрономически единици AU от нашата звезда, е по-близо от орбитата на планетата Меркурий.

Така че, като се има предвид, че слънчевата страна на Меркурий достига температури от около 430 градуса по Целзий, можете да разберете, че около кометата C/2021 O3 (PanSTARRS) е наистина горещо.

Кометите са ледени тела и са непредсказуеми. Докато заобикаля Слънцето, ядрото на кометата вероятно просто се е изпарило.

И кометата C/2021 O3 не оцелява. Както веднъж казва американски експерт по комети: "Ако ще залагате, заложете на кон, а не на комета".

Посетител от Облака на Оорт

Кометата C/2021 O3 (PanSTARRS) изглежда е била „нова“ за вътрешната слънчева система и я посещава за първи път. Всъщност на кометата са били необходими може би милиони години, за да пристигне тук от външната част на Облака на Оорт .

Ако не се беше разпаднала, кометата може би щеше да има достатъчно скорост, след като се приближи до нашето Слънце през април, за да разруши връзките на слънчевата гравитация и да излети в по-широкото пространство на нашата галактика Млечен път ... никога да не се върне.

Но това не се случи. Вместо това... дълго пътуване от милиони земни години, близък замах близо до нашето слънце и... пуф! Няма повече комета.

Орбита на кометата C/2021 03 (PanSTARRS) спрямо вътрешните планети в нашата слънчева система. Кометата трябваше да направи бърз завой около южната част на Слънцето, след което да излезе от вътрешната слънчева система на север. Не оцеля при преминаването. Кредит: NASA/JPL/ Wikimedia Commons.

Кратка история на кометата C/2021 O3

Учените за първи път наблюдаваха C/2021 O3 (PanSTARRS) на 26 юли 2021 г. Те използваха 71-инчов (1,8-метров) телескоп Pan-STARRS 1, разположен на остров Мауи в Хавай. Този телескоп използва 1,4 гигапикселова камера, за да изобрази небето в търсене на астероиди и комети. От 2010 г. насам е открила повече от 250 комети. Централното бюро за астрономически телеграми обяви новата комета чрез електронна телеграма № 5009 .

Защо астрономите се вълнуваха от тази комета? Те откриха кометата C/2021 O3 (PanSTARRS), когато все още беше на 4,3 астрономически единици AU от слънцето. Така че беше повече от четири пъти разстоянието на Земята от слънцето, но по-близо до слънцето, отколкото планетата Юпитер. Кометата се появи като незначително размит звездоподобен обект. Той беше поставен на страницата за потвърждение на възможната комета , което накара няколко екипа астрономи да го разгледат по-отблизо при голямо увеличение.

Тогава Ърнест Гуидо от Италия изобразява кометата и установява, че има малка кома (атмосфера). Изображението в горната част на тази страница е негово изображение; вие също ще го намерите тук . Обикновено комата на кометата не се появява, докато кометата не се приближи до слънцето.

В този случай наличието на кома за далечен обект предполага на астрономите комета, която е голяма и може да стане ярка.

На 2 август 2021 г. Центърът за малки планети на IAU в Кеймбридж, Масачузетс определи обекта като комета C/2021 O3 (PanSTARRS).

Астрономи подреждат 15 нефилтрирани експозиции, по 240 секунди всяка, за да получат това изображение на кометата C/2021 O3 (PanSTARRS) през юли 2021 г. Това е малкият обект в центъра на изображението. В края на април 2022 г., когато кометата се приближи най-близо до Слънцето, тя се разпадна. Кредит: E. Guido/ M. Rocchetto, E. Bryssinck/ M. Fulle, G. Milani/ C. Nassef/ G. Savini/ A. Valvasori/ Telescope Live

Винаги има друга комета

Между другото, има друга комета, открита от същата обсерватория в Хавай, която може да осигури хубави гледки за наблюдатели, използващи малки телескопи в задния двор през това предстоящо северно лято. Тази друга комета се нарича C/2017 K2 (PanSTARRS) .

Източник: Darn! Comet C/2021 O3 PanSTARRS has disintegrated, Earth&Sky