Отново ще се вижда комета с просто око. Открита е в края на декември

Ваня Милева Последна промяна на 25 март 2020 в 12:50 5442 0

Кредит: NASA

От години астрономите-аматьори чакат да премине покрай Земята ярка комета, видима с просто око - и най-накрая може би пристигна такъв обект. Ако кометата продължи да става все по-светла с тази скорост, при най-близкото си приближение до Слънцето в края на май ще съперничи по яркост на планетата Венера!

Небесният обект е известен като кометата ATLAS или C/2019 Y4. Когато бе открита на 28 декември 2019 г., тя е доста бледа с магнитуд 20. Първоначалните изчисления показват, че магнитудът на обекта ще стане около 9 в най-ярката си точка през май 2020 г. Тоест, видим с аматьорския телескоп като малко мъгливо петно ​​от светлина, нищо особено.

Но кометата много по-бързо от очакваното увеличава яркостта си, като преди няколко дни се наблюдава огромен ръст на яркостта. Оценките за максималната яркост сега варират от магнитуд 2 до -11! Това е някъде между красиво видимо с просто око до абсолютно ярко явление.

Смята се, че обектите с магнитуд 10 вече може да се виждат с бинокъл. Магнитудът (звездната величина) е мярка за яркостта на звездите или на други небесни обекти. На скалата на звездните величини, по-малките стойности съответстват на по-голяма яркост и обратно. Скалата на звездните величини е логаритмична. Ярките звезди условно се наричат звезди от 1-ва звездна величина. За пример магнитудът на Слънцето е -26,73, а на най-слабата наблюдаема звезда е 23,5. Сириус е със звездна величина -1.3

Измина доста време, откакто някаква кометата е правела впечатляващо шоу на небесните наблюдатели, особено в Северното полукълбо. През март 2013 г. кометата PanSTARRS бе видима веднага след залез слънце, макар и ниско в западното небе. Но въпреки че за кратко достигна първа величина с къса, ярка опашка, ниската му надморска височина и светлото здрачаващо се небе попречиха обекът да стане много по-очевиден. Кометата Лавджой през 2011 г. и кометата McNaught през 2007 г. представляваха красива гледка, но за съжаление, в най-добрия случай, бяха видими само от Южното полукълбо.

Почти четвърт век пък ни дели, откакто е виждана наистина ярка комета: Кометата Хейл-Боп премина през пролетта на 1997 г., а кометата Хякутаке - една година преди нея. И двете бяха наистина „големи“ комети, много ярки и фантастично структурирани - на много тъмен фон опашката на Хякутаке сякаш се простираше на повече от половината от небето.

Затова сега, след продължителната "кометна суша", кометата ATLAS може най-накрая ще оживи вечерното небе на ранната пролет. Но може и да ни разочарова. Този вид комети са капризни могат да избледняват многократно. Например кометата ISON напълно се изпари по време на перихелия си - точката от орбитата, която е най-близо до Слънцето.

Макар и с предпазливи очаквания, астрономите ще продължат да следят ATLAS C /2019 Y4 с интерес.

Снимка от 22 март с обикновена камера EOS650D с обектив на 75 мм (не с телескоп). При долната (жълта) стрелка се вижда зеленикаво петно, това е кометата с магнитуд 8. При горната (синя) стрелка се виждат галактиките M82 и M81 за сравнение. Кредит: Paul Bakker