Как видя "Хъбъл" загадъчната междузвездна комета Borisov. Какво научихме за нея дотук (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 17 октомври 2019 в 09:41 9011 0

Кометата 2I/Borisov. Скрийншот от видеото. Кредит: Paul Kalas

През август любител астроном откри втория известен междузвезден посетител на Слънчевата система - комета, наречена по-късно 2I/Borisov.

Сега с помощта на данни, събрани от космическия телескоп Хъбъл е създадено изумително видео на междузвездната комета.

Във вторник Пол Калас (Paul Kalas), професор в катедрата по астрономия в Калифорнийския университет в Бъркли, публикува видеоклипа си на 2I/Borisov в YouTube.

"Анимацията показва как изглежда кометата като подчертава комата в близост до ядрото спрямо по-бледата, но по-широка опашка на кометата", пише Калас в описанието на видеото.

Какво ново за втория ни извънземен посетител

Чухме много за междузвездната комета 2I/Borisov след нейното невероятно откритие на 30 август 2019 г. Вече е налице първият анализ в рецензирана публикация, описваща кометата в престижните страници на Nature Astronomy.

Добре известно е, че кометата официално бе открита от кримския астроном аматьор Генадий Борисов, който я забелязва със самоделния си телескоп. Това, което не е толкова известно, е, че екип от астрономи изследователи от Ягелонския университет в Полша, са забелязали кометата независимо.

След изненадващото откриване на междузвездния астероид 'Оумуамуа през октомври 2017 г. - първият известен междузвезден обект, проникнал в Слънчевата система - астрономите вече не искаха да бъдат изненадвани по този начин. Затова полският екип създава софтуер, наречен Interstellar Crusher, който да регистрира потенциални междузвездни орбити.

На 8 септември - само седмица след откриването на Борисов - Interstellar Crusher намери нещо и това се оказа истинска междузвездна комета, както знаем вече.

От констатациите, публикувани на сървъра за препринти arXiv през септември, може да се каже, че 2I/Borisov е твърде подобен на кометите, които приближават Слънцето, идвайки от покрайнините на Слънчевата система.

Двуцветно композитно изображение, направено с помощта на обсерватория Gemini North. Кредит: Gemini Observatory/NSF/AURA

Анализът на екипа разкри, че кометата е обвита от прах с удължена кома и къса опашка и че ядрото на кометата е с размер около 2 километра.

Цветът на кометата е предимно зеленикав, както на кометите от Слънчевата система, но е малко по-червен от средното за Слънчевата система.

Ето какво накратко разкриват публикуваните статии в arXiv:

• Анализ с инструмента OSIRIS установи, че спектърът на 2I/Borisov е подобен на спектъра на кометите от Слънчевата система, което предполага, че имат сходен химичен състав.
  • Кометата отделя цианиден газ според спектроскопски анализ - което също е доста често срещано при наблюденията на кометите от Слънчевата система. Статията, описваща това изследване, е приета за публикуване в Astrophysical Journal Letters.
  • Друг спектроскопски анализ потвърди наличието на цианиден газ и откри също и диатомичен въглерод - газообразна форма на въглерод, често откривана в кометите на Слънчевата система. Заради цианида и диатомичния въглерод кометите светят в зелено
  • В статия на Дейвид Джиит (David Jewitt) от Калифорнийския университет, Лос Анджелис и Джейн Луу (Jane Luu) от MIT Lincoln Laboratory установиха кога и къде кометата е започнала да изпуска газове, определяйки характеристиките на прашния облак около кометата и екстраполирайки. Кометата е започнала да отделя газове през юни на разстояние от около 4,5 астрономически единици - „типично разстояние за появата на сублимация на воден лед в кометите", пишат изследователите.
  • И накрая статия от миналия месец изчисли откъде може да е дошла 2I/Borisov, като посочи вероятния й източник двойна звезда, наречена 60 Kruger на около 13 светлинни години.

Но това далеч няма да е последното, което ще чуем за този невероятен обект.

Астрономите откриха първия ни известен междузвезден посетител, астероида, наречен 'Оумуамуа, едва когато вече напускаше Слънчевата система, но за разлика от него 2I/Borisov все още се насочва навътре и астрономите имат шанс да го проучат задълбочено, нещо, което не бе възможно с първия ни междузвезден посетител. И докато все още преминава покрай нас, това ще даде много възможности за нови изображения и видеоклипове като този на Калас.

„Кометата Борисов в крайна сметка ще напусне Слънчевата ни система", пише Калас, "но дотогава всички трябва да се наслаждаваме на чудната красота на нашия извънземен приятел“.

„Кометата вече излиза от сутрешния отблясък на Слънцето и яркостта й нараства“, коментира астрономът Вацлав Ваняк (Waclaw Waniak) от Ягелонския университет. "Предстои да бъде наблюдавана няколко месеца, което ни кара да вярваме, че най-доброто тепърва предстои".

Източник