Най-голямата звезда, откривана някога, наскоро разкри изненадващо ново прозрение

Ваня Милева Последна промяна на 24 август 2022 в 06:30 5527 0

Голяма звездообразуваща област R136 в мъглявината Тарантула, заснета от космическия телескоп Хъбъл. Кредит: NASA, ESA, F. Paresce/INAF-IASF, R. O'Connell/University of Virginia, and the Wide Field Camera 3 Science Oversight Committee

Колко голяма може да порасне една звезда? Най-контрастните изображения, правени някога на най-голямата известна звезда, показват горната граница на масата, която може да достигне звезда, вероятно е много по-малка от предишните оценки.

Използвайки 8,1-метровия телескоп Gemini South в Чили, астрономите успяват да заснемат най-отчетливото досега изображение на R136a1, звезда, която е част от звездния куп R136 в мъглявината Тарантула, разположена в Големия магеланов облак, и която е най-масивната звезда, която познаваме.

Смяташе се, че R136a1 има маса някъде между 250 и 320 пъти масата на слънцето, но изглежда е по-малка според последните наблюдения, масата ѝ вероятно е между 170 и 230 слънчеви маси, тя остава рекордьор за най-масивна звезда, но ревизията на нейната маса надолу може да има по-дълбоки последици.

R136a1 с етикет. Вдясно е най-отчетливата снимка, която "Хъбъл" успя да направи на звездата. Кредит: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA

Предишните изображения на R136a1 не бяха достатъчно отчетливи, за да предоставят повече информация за звездата, отчасти защото наблюденията на звездата в Големия магеланов облак, на 160 000 светлинни години от нас, са затъмнени от вълненията в земната атмосфера, през която трябва да гледа телескопът. С инструмента Zorro те могат да прилагат така наречената техника за изобразяване на петна, при която не правят едно дълго изображение на звезда (с целия шум на земната атмосфера на снимката), а дълга поредица от много кратки изображения. В продължение на 40 минути Зоро заснема удивителните 40 000 кадъра само за 60 милисекунди всеки, твърде кратко време, за да може атмосферата да замъгли картината. След това кадрите са подредени в един кадър, както се вижда по-горе.

Илюстрация на звездата R136a1 и околностите й. Кредит: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine

Фактът, че R136a1 се оказва по-лека, отколкото се смяташе, има последствия за произхода на „металите“ (така астрофизиците наричат елементите са по-тежки от хелия) - досега се предполагаше, че тези тежки елементи се образуват в свръхновите на масивни звезди като R136a1.

Тези масивни звезди живеят само няколко милиона години (слънцето е активно от 4,5 милиарда години и е само на половината от очакваната си възраст) и след това умират като двойна нестабилна свръхнова, при което се образуват тези метали. Ако R136a1 е по-малко масивна, се очаква също така да има по-малко масивни звезди от този калибър в цялата вселена и следователно по-малко от такива свръхнови.

Resolving the core of R136 in the optical
Venu M. Kalari, Elliott P. Horch, Ricardo Salinas, Jorick S. Vink, Morten Andersen, Joachim M. Bestenlehner, Monica Rubio, https://arxiv.org/abs/2207.13078

Източник: Sharpest Image Ever of Universe’s Most Massive Known Star, NOIRLab.