Неофициални версии за гибелта на Луна-25 (обновена)

"Луна-25" не успя да излезе от орбита

Ваня Милева Последна промяна на 20 август 2023 в 08:59 41851 1

Селфи на Луна-25

Кредит Роскосмос

Селфи на Луна-25

Според изявление на Роскосмос "по предварителни изчисления станцията Луна-25 премина на непроектна орбита, сблъска се с Луната и е прекратила съществуването си".

Съдейки по формулировката - че фактът на гибелта стана известен не от телеметрията или системите за наблюдение - става ясно, че гибелта на апарата е настъпила в момент, когато не е имало връзка с него и е бил извън полезрението на земните наблюдатели. Според Роскосмос загубата на връзка е настъпила в 14:57 на 19 август, 47 минути след подаването на спирачния импулс.

Както отбелязва Роскосмос, "с въпросите за установяване на причините за загубата на Луната ще се занимава специално сформирана междуведомствена комисия". Дали тя ще успее да разбере нещо в условия, когато апаратът е спрял да дава някаква информация малко след импулса, все още не е ясно.

Според Роскосмос на 19 август 2023 г. в 14:10 московско време е бил даден импулс за прехвърляне на Луна-25 на нова орбита пред кацане. По време на тази операция обаче на борда на апарата възниква "извънредна ситуация", чийто точен характер Роскосмос все още не разкрива. Известно е, че той не позволи да се извърши маневра за преход към нова орбита с зададените параметри.

Ръководната група анализира ситуацията, отбелязват от държавната корпорация. Трудно е да се изключи опасността от неуспешно изпълнение на мисията като цяло. Факт е, че количеството гориво на борда на спускаемия модул до Луната е малко. Няма значителен резерв в случай на непредвидени маневри.

"По отношение на лунните станции за кацане Русия до известна степен е същият новак, какъвто неотдавна бяха Съединените щати при създаването на пилотирани космически кораби: специалистите, създали устройствата от съветската епоха, са напуснали, а дизайнът на нови автоматични станции като цяло е коренно различна от тези, които се правят по света и от тази, използвана през 60-те и 70-те години на миналия век от СССР", коментира Александър Березин в naked-science.ru. "Трудно е да се изключи, че е имало риск от прекъсване на цялата мисия - това е първата лунна мисия в постсъветската история на Русия. Предишните две руски мисии до други небесни тела завършиха с неуспех през 1996 и 2011 г."

Модулът за кацане на автоматичната междупланетна станция (AMS) "Луна-25", създаден от научно-производствената асоциация на името на С. А. Лавочкин.

Извънредна ситуация е възникнала по време на изпълнение на планираната операция при преминаването на автоматичната станция "Луна-25" на орбита за кацане, ситуацията се анализира, съобщава Роскосмос. Според специалистите от Центъра за управлението на полетите на 19 август Луна-25 не е успяла да извърши необходимата маневра в орбитата на Луната с зададените параметри. Вероятно е под въпрос процедурата за кацане на 21 август в предварително определената зона.

По-рано НПО Лавочкин заяви, че вероятността за успех на мисията е най-малко 80%.

Бе планирано на 19 август, на третия ден след навлизането в орбитата на Луната, специалистите от Центъра за управлението на полетите да формират окончателния вариант на орбитата за кацане на станцията и апаратът да започне маневрата за излизане, според тези данни. Орбитата трябваше да бъде елипсовидна и по време на преминаването на периселений (точката на минимално разстояние от Луната) апаратът трябваше да бъде само на 18 км от повърхността на земния спътник. В тази орбита космическият кораб трябваше да прекара още два дни до 21 август, след като завърши 24 орбити.

Количеството гориво на борда на Луна 25 остана твърде ограничено след навлизането в орбитата на Луната. Според експерти станцията не разполага със значителен запас от гориво в случай на допълнителни или непредвидени маневри.

Според непотвърдена информация Центърът за управлението на полетите е загубил връзка с устройството след началото на маневрата. Някои експерти, интервюирани от медиите, смятат, че Луна-25 очевидно може да се е разбила в резултат на грешка със спирачен импулс (вероятни причини: грешка в изчисленията, проблем в комуникационната система, повреда в управлението).

Неофициални версии

По неофициална информация и според мнението на автора на телеграм канала Closed Space:

"Според някои данни, след подаване на команда за преминаване към орбита за кацане, комуникацията с космическия кораб Луна-25 е прекъсната. Телеметричните данни и отговорите за изпълнението на команди спират да идват на Земята.

Изпращат се сигнали към Луна-25, ще бъдат включени в търсенето и оптичнисредства, но дългото мълчание на Роскосмос винаги е индикатор, че не ни очаква нищо добро.

Първият заместник-генерален директор по развитието на орбиталната група и перспективните проекти на Роскосмос" Александър Иванов лично пристига в НПО "Лавочкин" и провежда среща относно ситуацията с космическия кораб "Луна-25".

Досега не е възможно да се установи връзка с апарата. Не е известно състоянието му.

Ако съобщенията, че апаратът е дал импулс за забавяне един път и половина повече от нормалното, са верни, тогава апаратът вече е в покой в ​​Морето на спокойствието на повърхността на Луната. Така да се каже, предсрочно е извършил твърдо кацане.

Според експерт в космическата индустрия, научният журналист Владимир Максимовски, извънредна ситуация на борда на автоматичната междупланетна станция Луна-25 може да се дължи на повреда в програмата или двигателите не са работили толкова, колкото е необходимо. Максимовски признава, че станцията може да кацне на Луната по-късно от планираната дата, ако Роскосмос бързо разреши проблемите с апарата в рамките на няколко дни.

В същото време трябва да се отбележи, че каквато и да е конкретната причина за издаване на непроектен импулс, по-общите причини за гибелта на Луна-25 са по-скоро от стратегически характер. Става дума за концепцията за така нареченото "прагматичен космос", модерна в руската космическа индустрия от постсъветския период. Същността ѝ е, че полетите трябва да се извършват само ако носят някаква - за предпочитане икономическа - полза. Затова след 1991 г. Роскосмос планира междупланетни мисии според този принцип. За годините 1991-2023 той прави точно три опита да изпрати апарати до други небесни тела - два до Фобос и един до Луната. И трите завършват с провал.

Нештатная ситуация произошла при переходе «Луны-25» на предпосадочную орбиту, неофициальные версии инцидента

«Луна-25» не смогла перейти на предпосадочную орбиту

БотоксПутю

21.08 2023 в 21:23

Излиза, че спирачката е "изтървала" и се е получило твърдо кацане?