Нов теоретичен модел може да обясни наличието на масивни галактики в ранната вселена

Ваня Милева Последна промяна на 06 юни 2023 в 00:01 8068 0

Кредит Hebrew University

Откакто започнаха наблюденията с космическия телескоп "Джеймс Уеб" (JWST) зачестиха съобщенията за открития на масивни галактики от ранната вселена, галактики от приблизително първите половин милиард години от Вселената с голямо производство на звезди.

Дали тези наблюденията противоречат или не на предсказанията на общоприетия космологичен модел на Вселената, добре познатия модел ΛCDM? Това е дебат вече почти година.

Към тази дискусия може да се добави нова глава от астрономите от Еврейския университет в Йерусалим, които наскоро представят нов теоретичен модел, в който масивните галактики в ранната вселена могат да бъдат обяснени естествено и не изискват корекции на модела ΛCDM.

В този първи период на Вселената вече е имало системи с маса от около десет милиарда слънчеви маси и с висока скорост на производство на звезди. Галактиките са се образували, когато огромни облаци от газ започнали да колапсират под действието на гравитацията близо до натрупвания на тъмна материя. Тогава се появява първото поколение звезди, така наречените звезди от Популация III, които са били изключително масивни и скоро избухват като свръхнови.

Теорията и наблюденията до момента обаче показват, че ефективността на образуването на звезди в галактиките е ниска, като само около 10% от целия газ в такава ранна галактика се превръща в нови звезди, количество по-малко от това, наблюдавано от "Джеймс Уеб".

Неефективността се дължи на нагряването на останалия газ или издухването му от галактиките под въздействието на ветрове и експлозии на свръхнови от звездите, които успяват да се образуват първи. Това противоречи на последните показания на JWST за огромно количество звезди, създадени за кратък период от време.

Ето защо Авишай Декел (Avishai Dekel) и неговият екип сега предлагат нов модел, такъв, в който така нареченият "звезден изблик без обратна връзка" (FFB - "feedback-free starburst") играе важна роля.

Най-важното е, че е имало един вид „прозорец“, период от около милион години, през който първата популация от звезди все още не е имала толкова силно влияние върху околната среда и газът е бил достатъчно студен и плътен, за да произведе нови звезди. Забавянето във времето, дължащо се на процеса FFB, позволява на галактиките да формират много повече нови звезди и по този начин да прераснат в по-масивни галактики. Възможно е "зародишните черни дупки" от хиляди слънчеви маси също да са изиграли роля в целия този процес, но това все още се нуждае от допълнително изследване.

Справка: Avishai Dekel et al, Efficient formation of massive galaxies at cosmic dawn by feedback-free starbursts, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (2023). DOI: 10.1093/mnras/stad1557

Източник: New theoretical model claims to solve mystery of early massive galaxies
Hebrew University of Jerusalem, Phys.org.