Нова звезда ще се появи в нощното небе за първи път от 80 години и ще бъде видима една седмица

Ваня Милева Последна промяна на 15 март 2024 в 00:00 3397 0

Кредит Wikimedia Commons/Nova Dawn Astrophotography

Нова звезда ще украси нощното небе като избухне по някое време тази година. Ще се вижда само една седмица, така че внимавайте. Въпреки че НАСА все още не е обявила точна дата за космическото зрелище, то се очаква от днес до септември тази година.

Нова звезда ще се появи на нощното небе за първи път от осем десетилетия, предоставяйки шанс веднъж в живота си да я видим с невъоръжено око. T Северна Корона (T Coronae Borealis, T CrB), е звезда на 3000 светлинни години от Земята в Северното небесно полукълбо. Планира се да избухне по всяко време тази година и светлината от експлозията ще продължи една седмица.

T Северна Корона е всъщност звездна система от малко компактно бяло джудже и голям червен гигант близо до него, в северното съзвездие Северна корона (Corona Borealis), разположено полукръгово между съзвездията Воловар и Херкулес.

Кредит: NASA

T Coronae Borealis е в червения кръг, януари 2021 г. Кредит: PopePompus,Wikimedia Commons

Обикновено видимата яркост на двойката е със звездна величина +10, т.е. видима само в телескоп. Но през 1946 г. нещо се случва с бялото джудже,  T CrB избухва като нова и за кратко време внезапно става с магнитуд +2m, сравнима по яркост с Полярната звезда и следователно лесно видима с просто око. През 1866 г. също е имало изригване на T CrB.

Според препринт от 2023 г. на астронома Брадли Шефър (Bradley E. Schaefer) от университета на Луизиана в ръкопис от 1217 г. са открити улики, които биха могли да потвърдят съществуването на тази повтаряща се нова TCrB. Този средновековен документ говори за странна светлина в съзвездието Северна корона, която продължава няколко дни. През 1217 г. германски монах погледнал към звездното небе на югозапад и видял иначе слаба звезда да свети с необичайна интензивност, звездата горяла ярко няколко дни подред. Тогавашният абат на абатството Урсберг, Абът Бърхард, записва гледката в хрониките (лат. Chronicon Urspergensis) от същата година. "Беше видян красив знак", пише Бърхард, добавяйки, че мистериозният обект в съзвездието  Северна корона свети ярко "в продължение на много дни".

Крива на светимост на T CrB през 1946 г. Кредит: Pompepompus / CC BY-SA 4.0

Астрономите знаят, че T CrB е  рядко явление във Вселената, наречено "повтаряща се нова" (RN - recurrent nova).

T CrB изпитва изблик веднъж на всеки 78-80 години, което се случва, когато изтича материя от червения гигант към бялото джудже и тази материя се натрупва, докато се достигне критична маса и се случи термоядрен взрив (вижте анимацията по-долу).

По-голямата част от експлозиите на звездите от типа "нова" имат живот от хиляди години, но T CrB е специална, тъй като завършва целия процес само за една седмица. Преди да потъмнее отново, може би за още 80 години, блясъкът на избухването на новата ще достигне своя връх и "трябва да бъде видима с невъоръжено око за няколко дни и малко повече от седмица с бинокъл", съобщава НАСА.

Кредит: NASA’s Goddard Space Flight Center

Бетелгейзе

Бетелгейзе е червен свръхгигант в съзвездието Орион. Последните проучвания показват, че тя се върти със скорост, много по-бърза, отколкото би се очаквало за звезда с този размер, което повдига някои въпроси. Скорошна симулация показва прословутия червен свръхгигант, който се върти с десетки хиляди км в час.

В симулацията са показани два цвята: червен и син. Твърди се, че червените петна представляват частите на свръхгигантската звезда, пътуващи към Земята, а сините петна представляват частите, пътуващи далеч от нея.

Бетелгейзе проявява странно поведение. Ту потъмнява и прилича повече на Белатрикс, третата най-ярка звезда в Орион, ту възстановява яркостта си.

За няколко дни през 2023 г. Бетелгейзе свети по-ярко от всяка звезда в Орион, която астрономите са виждали. И в двата случая астронимите се питаха дали ще избухне и ще изчезне.

Бетелгейзе може да свети почти толкова силно, колкото Ригел, четвъртата най-ярка синя звезда на съзвездието, в определени моменти, докато в други моменти ще свети забележимо по-слабо. Импулсите идват и си отиват, не толкова интензивни или постоянни като тези на Мира, "звездата - чудо“, която немският свещеник Давид Фабрициус открива през 1596 г.

От друга страна, звездите понякога изпитват кратки изблици на интензивна яркост. Свръхновите, произведени, когато експлодира цялата звезда, за да се самоунищожи, са най-редките и най-ярки звезди.

Справка: The recurrent nova T CrB had prior eruptions observed near December 1787 and October 1217 AD; Bradley E. Schaefer, Journal for the History of Astronomy; 2023, Vol. 54(4) 436–455; DOI: 10.1177/00218286231200492' https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/2308/2308.13668.pdf