Земята е на път да види обект, видян за последен път от неандерталците

Ваня Милева Последна промяна на 30 декември 2022 в 09:53 6068 0

Кометата C/2022 E3 (ZTF), заснета от Хъбъл през 2019 г. Кредит: NASA/Hubble

Ако вдигнете поглед към небето през следващите няколко месеца, можете да видите обект, който за последно е бил наблюдаван, когато по Земята са се разхождали неандерталци.

На 2 март 2022 г. астрономите от съоръжението Zwicky Transient Facility откриват комета с помощта на широкоъгълна камера.

Смята се, че кометата C/2022 E3 (ZTF) извършва обиколка около Слънцето веднъж на 50 000 години, което означава, че за последен път сме я виждали през горния палеолит, когато хората са започнали да се разпространяват в Азия и Европа.

В момента кометата се приближава към перихелия (най-близкото ѝ разстояние до Слънцето), което ще се случи на 12 януари. Тя ще бъде най-близо до Земята – известно като перигей – на 1 февруари. Около тази точка може да бъде видима с невъоръжено око, въпреки че Sky at Night посочва, че вероятно ще изглежда като "размито петно тебеширен прах", а не ослепителна гледка.

Карта, показваща кометата C/2022 E3 (ZTF) в съзвездието Северна корона (Корона Бореалис) на 30 декември 2022 г. Поле на наблюдение: 50x30 градуса. Кредит: https://theskylive.com/c2022e3-info

Кометата, за която първоначално се смяташе, че е астероид, преди да бъде забелязана комата, е открита с помощта на телескоп с размери 1,2 метра. Тя ще премине безопасно покрай Земята на разстояние от около 42милиона километра на 1 февруари. Очаква се кометата да стане по-ярка от магнитуд 6 и по този начин да стане видима с невъоръжено око от място с тъмно небе.

По време на най-близкото си приближаване до Земята ще се появи близо до северния небесен полюс и ще бъде разположена в съзвездието Жираф (Camelopardalis). На 10-11 февруари кометата ще премине на 1,5 градуса от Марс и на 13-15 февруари ще премине пред звездния куп Хиади.

Местоположение на съзвездието Жираф (Camelopardalis) спрямо Полярната звезда (Polaris). Кредит: Wikimedia Commons