Открита е екзопланета - близнак на Юпитер

Наука ОFFNews Последна промяна на 15 август 2015 в 11:39 5305 0

Кредит Danielle Futselaar and Franck Marchis, SETI Institute

Концепция на художник за подобната на Юпитер екзопланета 51 Еридан b, с горещи слоеве дълбоко под неговата атмосфера светещи през облаците.

Международен екип от астрономи е открил нова планета, която напомня на Юпитер "на млади години". Възрастта й е само 20 милиона години.

Работата е публикувана в списание Science, а за откритието е съобщено в пресрелийз на обсерваторията Gemini, засякла екзопланетата.

Екзопланетата се нарича "51 Еридан b" (51 Eridani (Eri) b). Радиусът на орбитата на екзопланетата е 13 пъти по-голям от радиуса на орбитата на Земята, което съпоставено със Слънчевата система позицията на 51 Eri б се намира отвъд орбитата на Сатурн. Въз основа на светимостта на небесно тяло, учените са успели да установят масат му - около два пъти масата на Юпитер.

Една от основните характеристики на "51 Еридан Б" е възрастта й. По астрономически стандарти, 20 мил години е доста малко - възрастта на нашата Земя, например, е около 4.6 млрд години.

От всички известни извънслънчеви планети, на "51 Еридан b" се наблюдава най-силна концентрация на метан. Температурата й е около 426 ° С. В същото време, ако се сравни с други газови гиганти, екзопланетата може да се счита за "студена". Обектът много прилича на Юпитер в началото на съществуването му.

Изображение на 51 Eri b, получено по проекта GPI (Gemini Planet Imager)
Изображение: J. Rameau (UdeM) and C. Marois (NRC Herzberg)

В атмосферата на студените гигантски планети на нашата Слънчева система, въглеродът се намира във вид на метан, за разлика от повечето екзопланети, където въглеродът е основно във вид на въглеродни окиси. "Това, че атмосферата на 51 Eri b е също богата на метан, означава, че тази планета е на път да стане братовчедка на нашия добре познат Юпитер,"  - коментира Марк Марли, астрофизик от научно-изследователския център на НАСА Еймс в Мофет Фийлд, Калифорния, един от откривателите на "51 Еридан b".

Наскоро бе открита екзопланета Kepler-452b, която се превърна в сензация, заради това, че е много подобна на Земята.

Друга любопитна находка е скорошното откритие на екзопланета HD 219134b разположена само на 21 светлинни години от Слънчевата система