Първият симулатор на космическа среда е построен в Китай

Ваня Милева Последна промяна на 05 март 2024 в 00:00 2308 0

Първата китайска

Кредит Xinhua

В Китай е изградено и официално открито съоръжение за космически симулации, предназначено за тестване на  космически кораби, хора и апаратура, преди да ги изстреля в суровите условия на космоса.

Това съоръжение позволява на изследователите да симулират девет фактора на околната среда: вакуум, висока и ниска температура, заредени частици, електромагнитна радиация, космически прах, плазма, слабо магнитно поле, неутрални газове и микрогравитация - и изглежда футуристично.

Харбинският технологичен институт и Китайската корпорация за аерокосмически науки и технологии разработиха симулатора като част от първото мащабно научно съоръжение в Китай. Официалното име на съоръжението е Space Environment Simulation and Research Infrastructure facility, или накратко SESRI, и то ще осигури възможност за изследване на средата в космоса с акцент върху космическите кораби и формите на живот, както и върху взаимодействието на плазмата (газове със заредени частици).

Космическият кораб и скафандрите са подложени на въздействието на праха на Луната и някой ден - на други планети. На левия фон се вижда как астронавтът на "Аполо 16" Чарлз М. Дюк-младши събира проби на повърхността на Луната, вляво лунният роувър събира проби. Кредит: NASA

Съоръжението обхваща площ с размерите на 50 футболни игрища, разполага с четири основни лаборатории и има възможност за адаптиране на условията на околната среда в зависимост от изискванията за изследванията. Всяка от лабораториите покрива различен аспект от изследването на космоса, например камерата за симулация на лунен прах изследва въздействието на праха върху космическите кораби, астронавтите и техните скафандри. Всеки човек или кораб, който пътува в космоса, е изложен на екстремни температурни колебания, на повишени нива на заредени частици и електромагнитно излъчване и на по-високи нива на космически прах, като всички тези фактори могат да се регулират със симулатора.

Някои експерименти, които преди са изисквали време в космоса, вече няма да се налага да бъдат изстрелвани и ще могат да бъдат завършени на земята в много по-контролирана, по-безопасна и дори по-евтина среда.

Първата китайска "наземна космическа станция" - създадената в страната инфраструктура за симулация и изследване на космическата среда - премина успешно приемния преглед във вторник в Харбин, столицата на североизточната китайска провинция Хейлундзян. Кредит: Xinhua

Заместник-главният ръководител на проекта Ли Лий (Li Liyi) дори изказа мисълта, че това прилича на пренасяне на космическата станция на Земята. Освен че ще предлага и симулира среда за тестване на космически кораби, тя ще позволи и отглеждането на животни и експерименти в областта на науките за живота, за да се изследва реакцията и взаимодействието на хората с дългосрочни колонии на други планети.

Официалното откриване се състоя след 18 години работа от началото до края и се надява Китай да се утвърди като една от основните световни космически сили. Интерес към него вече са проявили 110 университета и институти от над 30 държави.

SESRI има голямо значение за Китай, тъй като улеснява научните и технологичните открития, които могат да обхванат различни технологии, науки и дори индустрии. Но стремежите на Китай не спират дотук. Надеждите им са, че проектът ще помогне да се разгадаят някои от тайните на Вселената и да се разкрият научните закони, които управляват космоса.

Източник: Nation opens first simulated environment for space research, Universe Today