Половината от атомите в нас идват от други галактики, а не от Млечния път (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 юли 2017 в 00:00 4411 0

Кредит Fred Herrmann, 2014, cs.astronomy.com/asy/m/galaxies/489483.aspx

Двойка близки галактики с евентуален междугалактичен трансфер M81 (долу вдясно) и M82 (горния ляв ъгъл),

Половината от атомите, които изграждат всичко около нас и самите нас, има извънгалактически произход.

Според резултатите от нова симулация големите галактики като Млечния път, събират половината от материята си от съседните звездни купове, намиращ се на разстояние до един милион светлинни години.

Изследването на екип от астрономи от Северозападния университет (САЩ) е публикувано в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, съобщава сайтът на университета

"Вероятно голяма част от материята на Млечния път се е намирала в други галактики и е пътешествала в междугалактическото пространство, преди отнесена от мощен вятър в крайна сметка да намери новия си дом в Млечния път" - заяви съавторът на проучването Данаил Англес-Алказар (Daniel Anglés-Alcázar).

Когато някои звезди достигнат края на своя жизнен цикъл, експлодират като свръхнови, разпръсквайки газ с огромна скорост през Вселената. Това вещество се подхваща от галактическите ветрове, от потоците от заредени частици, генерирани от взриващите звезди.

По-рано се смяташе, че галактическите ветрове не са свързани с прехвърляне на големи количества материя между галактиките, тъй като не са достатъчно мощни, за да се преодолеят огромните разстояния, които разделят близките галактики. Оказва се, че те са много по-силни от очакваното.

Според новото изследване по време на жизнения си цикъл галактиките непрекъснато обменят материя със съседите си. Времето, за което потоците преодоляват разстоянията от една до друга галактика може да бъде от няколко стотин до 2 милиарда години.

През Вселената

С помощта на 3D-модел на еволюцията на галактиките, авторите моделират движението на материята в галактиките в интервал от време между Големия взрив до наши дни. Симулацията на еволюцията на свръхновите разкри, че галактическите ветрове преместват веществото много по-бързо, отколкото се смяташе досега.

Моделиране показва, че в галактики, които съдържат повече от 100 милиарда звезди, галактични ветрове всъщност донасят около 50% от цялата материя, която сега те съдържат. Освен това, междугалактическият обмен между големи галактики като Млечния път, е основен фактор на растежа за сметка на "кражби" на материята от по-малките съседи.

Млечният път получава материя от близките Малък и Голям Магеланови облаци, две галактики-джуджета, отдалечени от нас на 160 000 и 200 000 светлинни години, съответно.

Проследяването на потока материя от началото на времето до днес и разбирането откъде са дошли атомите, които изграждат въздуха, който дишаме и водата, която пием, е един от основните проблеми в астрофизиката.