"Прескачащите" комети може да доставят семената на живота от планета на планета

Изследователи са симулирали как кометите, движещи се от една планета на друга, могат да доставят важни органични молекули на екзопланети

Ваня Милева Последна промяна на 17 ноември 2023 в 00:00 3726 0

Илюстрация на комети, бомбардиращи извънземна екзопланета, вероятно доставяйки градивните елементи на живота.

Кредит NASA/JPL-Caltech

Произходът на живота е една от най-големите научни загадки във Вселената. В момента има две преобладаващи теории как това се е случило на Земята: Съставките за живота са се появили от първична супа на нашата планета или молекулите, необходими за живот, са били "посяти" тук от другаде в космоса или т.нар. теория на панспермията. Имайки предвид последната теория, екип учени измисля модел за това как може да се случи това доставяне - и как може да се случи на планети извън нашата слънчева система.

В статия, публикувана в списание Proceedings of the Royal Society A, авторите описват как "прескачащите" от планета на планета комети биха могли да разпределят суровите съставки за живота - наречени пребиотични молекули - в звездни системи, подобни на нашата. Екипът се фокусира върху симулиране на скалисти екзопланети, обикалящи около звезди с размерите на слънцето.

"Възможно е молекулите, които са довели до живота на Земята, да са дошли от комети", разсъждава Ричард Анслоу (Richard Anslow), астроном от Кеймбриджкия институт по астрономия. "Така че същото може да важи и за планетите другаде в галактиката."

Илюстрация на комета, която се сблъска в извънземна звездна система. Кредит: NASA Goddard

През последните десетилетия астрономите доказват, че някои комети и астероиди съдържат пребиотични молекули, включително аминокиселини, циановодород и витамини, като витамин B3. Въпреки че никое от тези органични съединения не представлява живот само по себе си, всички те са необходими за живота, какъвто го познаваме.

Изследователите откриват, че кометите наистина могат да доставят непокътнати пребиотични молекули директно на планетите - но само при определени обстоятелства.

Първо, кометата трябва да се движи сравнително бавно - със или под 15 километра в секунда. В противен случай топлината, която би срещнала, докато навлиза в атмосферата на планетата, би изгорила мигновено деликатните органични молекули. (За сравнение, НАСА изчислява, че Халеевата комета се е движила с приблизително55 км в секунда, по време на последния си близък подход до Слънцето през 1986 г.)

Екипът изчислява, че най-доброто място за кометите да ударят космическите спирачки би било в системите тип "грахчета в шушулка", където група планети обикаля в непосредствена близост. Това би накарало входящата комета да отскочи от орбитата на една планета към друга като топка за флипер. Така тя ще се забави, докато накрая навлезе в атмосферата на някоя планета достатъчно бавно, за да отложи своя пребиотичен товар. Най-важното е, че екипът също установи, че планетите, обикалящи около по-малки звезди или планети в по-малко плътно опаковани системи, биха имали по-малка вероятност да получат успешно доставка от комети.

Въпреки че това може да не е единственият път за възникване на живот в галактиката, изследователите казват, че техните симулации могат да помогнат на учените да получат по-добра представа къде да търсят извънземен живот. И с повече от 5000 екзопланети, открити досега, стесняването на това търсене ще става все по-важно.

"Вълнуващо е, че можем да започнем да идентифицираме типа системи, които можем да използваме, за да тестваме различни сценарии за произход", коментира Анслоу. "Това е вълнуващо време, когато можем да комбинираме напредъка в астрономията и химията, за да изучаваме някои от най-фундаменталните въпроси от всички."

Справка: Can comets deliver prebiotic molecules to rocky exoplanets?
R. J. Anslow, A. Bonsor and P. B. Rimmer