Приближаваща се комета ще свети по-ярко от звездите в небето

Ваня Милева Последна промяна на 08 март 2023 в 00:01 11922 0

Кометата

Кредит Rawpixel

Кометата NEOWISE - една от най-ярките комети, видяни от Земята в исторически времена. Видимата й звездна величина е около +1,5.

Новооткрита комета с името С/2023 А3 (Tsuchinshan-ATLAS) се приближава към Слънцето и нашата планета. Тя може да засияе на нощното земно небе по-ярко от много звезди.

Най-голямото приближаване на кометата до Слънцето, или перихелий, ще бъде едва на 28 септември 2024 г., преди да достигне най-близката си точка до Земята няколко седмици по-късно на 13 октомври, така че има достатъчно време да се подготвим.

Въпреки че оценките са изключително условни, астрономите прогнозират яркост от 0.7 звездна величина при перихелия на кометата. Имайте предвид, че числата, които са по-ниски в скалата на звездните величини, представляват по-ярки обекти, като Бетелгейзе в съзвездието Орион е с яркост около 0.42, а Антарес - най-ярката звезда в съзвездието Скорпион - е малко по-слаба - малко над 1.

Според текущите изчисления на Центъра за малки планети, кометата ще достигне магнитуд 0.3 на 5-7 октомври 2024 г. За сравнение, станалата наскоро популярна зелена комета C/2022 E3 (ZTF) достигна максимална величина от 5.4, а известната NEOWISE (C/2020 F3) достигна връх от 0,9.

В най-близката си точка до Земята кометата би могла да достигне още по-ослепителната звездна величина -0.2, което би я превърнало в един от най-ярките обекти на нощното небе. Ако добавим и ефекта на директното разсейване, при което прахът и ледът на кометата отразяват светлината от Слънцето, може да се стигне дори до магнитуд -5.

Освен ако срещата ѝ със звезда не я разкъса на парчета, преди да се върне обратно по пътя си към външната Слънчева система.

комета C/2023 A3Орбитата на кометата C/2023 A3 не може да бъде точно предсказана. Кредит: University of Arizona/CCS/D Rankin

Струва си също така да се има предвид, че яркостта на кометите е по-разсеяна от тази на звездите, тъй като става дума за движещ се обект с (евентуално) опашка, а не за единичен източник на светлина.

Най-добрите моменти за наблюдение на C/2023 A3 са в дните преди или след 13 октомври. Тя ще се появи в небето на разсъмване близо до съзвездията Хидра и Кратер, въпреки че блясъка на изгрева може да развали видимостта.

Какво представлява кометата C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)?

Астрономите за първи път забелязват C/2023 A3 на 9 януари 2023 г. от обсерваторията "Пурпурна планина" в Китай. След това се предполагаше, че е изгубена, преди да бъде засечена отново от екипа на телескопа ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) в Южна Африка на 22 февруари 2023 г.

Изглежда, че това е дългопериодична комета с орбитален период от 26 000 години. Освен това изглежда има доста голямо ядро.

C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) в момента е на 7,3 AU от Слънцето (1 AU=разстоянието между Земята и Слънцето) и бавно се приближава към него, ставайки по-ярка. Предвижда се да достигне максимална яркост в края на 2024 г.

Освен забележителната си яркост, C/2023 A3 се движи много бързо: около 290 664 км в час по удължена орбита на Слънчевата система, изчислена за около 80 660 години. В момента тя се намира някъде между орбитите на Сатурн и Юпитер.

Какво означава името на кометата C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)?

В резултат на това тя получава имената и на двата института в собственото си име (Tsuchinshan - "Цучиншан" на мандарин означава "пурпурна планина"). С се използва за комети с отворена траектория (вероятно ще избягат от гравитационното влияние на Слънцето), 2023 е годината на откриването, а А3 показва, че това е третото откритие през първата половина на януари (В е втората половина на януари, С - първата половина на февруари и т.н.).

Вижда ли се кометата C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) сега?

В момента C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) е слаб обект със звездна величина 18, който се вижда през втората половина на нощта в съзвездието Змия. В бъдеще условията за наблюдение постепенно ще се подобряват.

Кометата ще изгрява все по-рано до май 2023 г., когато ще достигне магнитуд 17.5. Светлите летни нощи в Северното полукълбо обаче ще затруднят наблюденията. През юни 2023 г. C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) ще изсветли до 17 звездна величина и ще се премести в съзвездието Дева. От август 2023 г. кометата ще бъде почти невидима до следващия февруари.

Прогноза, показваща позицията на кометата в нощното небе. Кредит: StarWalk

Най-доброто време за наблюдение на C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)

C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) ще се вижда предимно от Северното полукълбо, където кометата ще бъде видима с просто око в средата на октомври 2024 г. Трудно е да се предвиди точната яркост на кометата - повечето са склонни да мислят, че ще бъде около 0-1 величина .

На 10 октомври кометата ще се приближи най-близо до Слънцето (0,39 AU) и ще има шанс да я уловите през деня.

След перихелия C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) ще изчезне за един ден и ще се появи отново във вечерното небе на 12 октомври 2024 г. Тя ще остане вечерен обект до края на месеца. На 13 октомври 2024 г. ще премине близо до Земята (0,48 AU) и трябва да бъде лесно видима по това време. След това кометата ще избледнее бързо и до средата на ноември вече няма да се вижда с просто око. Наблюдателите ще могат да я видят само с бинокли и телескопи.

C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) прогноза за видимост за 2024 г.

Ето някои прогнози за месечната видимост през 2024 г .:

• Януари : не се вижда
  • Февруари : магнитуд 14, видима през втората половина на нощта;
  • Март : магнитуд 13, видима от полунощ;
  • Април : магнитуд 12, видима вечер;
  • Май : 10-11 магнитуд, видима вечер;
  • Юни : магнитуд 9-10, предимно от Южното полукълбо. Лоши условия за наблюдение в Северното полукълбо поради светли летни нощи и по-ниска деклинация от Слънцето;
  • Юли : 8-9 магнитуд, все още предимство на Южното полукълбо, вечерна видимост;
  • Август : магнитуд 4 до края на месеца, но твърде близо до Слънцето;
  • Септември : 3-4 величина, отдалечава се от Слънцето и започва да се появява на сутрешното небе в Южното полукълбо. Къс прозорец за наблюдение, добра възможност за заснемане на опашката на кометата. От 27 септември до 2 октомври се появява сутрин в Северното полукълбо.
  • Октомври : най-добрият месец за наблюдения в Северното полукълбо.

След октомври кометата постепенно ще избледнее.

Моля, имайте предвид , че кометите са много непредвидими космически обекти и данните (особено видимата величина) могат да се променят бързо. Ние обаче ще направим всичко възможно да ви държим в течение.

Как да намеря C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) в небето?

Можете да намерите C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) с приложението Sky Tonight. Отворете приложението и докоснете иконата на лупа в долната част на екрана. След това въведете „C/2023 A3“ и докоснете иконата на целта до съответния резултат от търсенето. Приложението ще ви покаже текущата позиция на кометата в небето за вашето местоположение. Насочете устройството си към небето и следвайте бялата стрелка, за да намерите C/2023 A3. Но имайте предвид, че C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) няма да стане забележим обект до юли 2024 г.

Наскоро откритата комета C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) има голям потенциал и може да стане видима с просто око до средата на октомври 2024 г. Според някои прогнози тя може да достигне 0 звездна величина или по-ярка. Въпреки че в момента кометата не е важен обект и няма да бъде поне след година, вече можете да използвате приложението Sky Tonight, за да локализирате C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) в небето. Можете също така да превъртите времето назад и да видите позицията на кометата във вашето небе в бъдеще.

Въпреки несигурността, това е вълнуваща перспектива за астрономите и вероятно ще чуем много повече за C/2023 A3 през следващите месеци.

Approaching Comet Predicted to Shine Brighter Than Stars in The Sky, ScienceAlert