SpaceX изстреля Starship, най-мощната ракета, правена някога, на трети тестов полет (видео, обновяване)

Ваня Милева Последна промяна на 14 март 2024 в 15:47 3234 1

Кредит SpaceX

След два тежки и експлозивни тестови полета през 2023 г., ракетата Starship на SpaceX стартира от базата в Бока Чика, Тексас.

Ракетната система за дълбокия космос се стреми да премине през едночасов интегриран полетен тест. Ако успее, космическият кораб ще падне в Индийския океан, след което огромната ракета ще премине към по-сложни тестови полети и в крайна сметка да превози астронавтите на НАСА до повърхността на Луната.

Системата Starship, която включва горния космически кораб Starship и ракетен ускорител, известен като Super Heavy, излетя от частната космическа база Starbase на SpaceX в Бока Чика, Тексас, в 8:25 CT (15:25 българско време).

Обновяване:

Високо в небето двете степени на Starship се разделиха около 2 минути 45 секунди след излитане, изпращайки горната степен към космоса, докато Super Heavy започна подготовка да пренасочи траекторията си, последвано минути по-късно от изгаряне при кацане над Мексиканския залив. Въпреки това изглежда, че двигателите на Super Heavy не са запалили отново, както е планирано, което е довело до загубата на бустера.

"Не запали всички двигатели, както очаквахме, и загубихме бустера. Очевидно ще трябва да прегледаме данните, за да разберем какво точно се е случило", коментира говорителят на SpaceX.

Горната степен на Starship продължи да лети след отделянето, но не се опита да влезе в пълна орбита, по време на която SpaceX се надяваше да демонстрира две от полетните системи на космическия кораб към квалификацията на превозното средство - повторното запалване на двигателите Raptor на Starship и прехвърлянето на криогенно гориво между резервоарите.

Гигантският бустер Starship Super Heavy на SpaceX експлодира, след като се отдели от горната степен по време на втория полетен тест на компанията на 18 ноември 2023 г. Кредит: SpaceX

Необходим е бърз напредък за Starship, който е на критичния път за мисията Artemis 3 на НАСА. Artemis 3 има за цел да заведе първите хора на Луната от края на ерата на Аполо в началото на 70-те години на миналия век.

Събитието се предава на живо на уебсайта на компанията.

Тази мисия ще лети по значително различна траектория на полета в сравнение с предишните две мисии. SpaceX се надява да изпрати горната степен Ship 28 да падне в средата на Индийския океан, североизточно от Мадагаскар.

Планът бе

Ако SpaceX успее да изпълни пълния си план на полета, Ship 28 ще се пръсне надолу малко повече от час след излитане. Първата степен на Super Heavy Booster 10 ще се насочи към Мексиканския залив. Бустерът ще има за цел да направи автономно, контролирано кацане в океана, докато космическият кораб Starship използва собствените си двигатели, за да продължи да се движи до главоломна скорост.

Главният изпълнителен директор на SpaceX Илон Мъск заявява, че основната цел на тези ранни тестови полети е Starship да достигне до орбитални скорости - достатъчно големи скорости, за да позволи на космическия кораб да влезе в стабилна орбита около Земята.

Обикновено подобно постижение изисква скорости над 28 000 километра в час.

Starship обаче няма да се стреми да влезе в орбита с този полет. Вместо това космическият кораб ще направи твърдо кацане в Индийския океан - да се надяваме на повече от 370 километра от най-близката суша.

Космическият кораб ще премине през няколко ключови теста и технически демонстрации:

• Първо, Starship ще се опита да отвори вратата си за полезен товар - люк, който трябва да се отвори, за да може капсулата да разположи сателити в космоса при бъдещи мисии.
  • След това SpaceX ще извърши и това, което компанията нарича "демонстрация на трансфер на гориво". Целта е да се премести част от горивото на борда на ракетата Starship от един резервоар в друг. Инженерите на SpaceX са проектирали тази демонстрация, за да започнат да разкриват как Starship ще се зарежда с гориво при бъдещи мисии, докато е в орбита. Допълването на горивото на космическия кораб ще бъде от решаващо значение за другите амбиционни мисии на Starship.

Когато Starship предприеме пътуване до Луната по програмата Artemis на НАСА - той ще трябва да остане на орбита близо до Земята, докато SpaceX ще изстрелва отделни ракети, които ще транспортират само гориво до космическия кораб. За да стигне до Луната, SpaceX може да се наложи да направи повече от десет пътувания за зареждане с гориво.

SpaceX смята системата Starship за решаваща за основната си мисия: да превози хора до Марс за първи път. И най-важното е, че НАСА избра Starship като система за кацане, която ще превози своите астронавти до лунната повърхност в мисията Artemis III, планирана да излети веднага след септември 2026 г.

Diogen

14.03 2024 в 21:24

Полетът на Starship на Space X беше повече от успешен. Корабът се издигна на височина до земна орбита и се върна в космическия център Boca Chicca, разположен на брега на Мексиканския залив в щата Тексас. Опитът се оценява като страхотен успех, след като предишните два завършиха с експлозии.